Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6478

van Els Schelfhout (CD&V) d.d. 12 januari 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Geneesmiddelen - Levering aan rusthuizen - Verpakking - Concurrentie tussen kleine apothekers en ketens

sociale voorzieningen
verpakking
apotheek
concurrentiebeperking
geneesmiddel

Chronologie

12/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
2/3/2010Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1333

Vraag nr. 4-6478 d.d. 12 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit onderzoek blijkt dat er regelmatig fouten gebeuren bij de toediening van medicatie in de rusthuissector. Dit zou onder meer te wijten zijn aan teveel tussenstappen alvorens de medicijnen bij de betrokken patiënt terechtkomen.

Eén van de oplossingen die hiertoe wordt voorzien, is het systeem van de “ unidosis “, of de verpakking van de medicatie per patiënt en per dag of innamemoment.

Dit is een oplossing die wij ondersteunen. Het is een verbetering voor de volksgezondheid omdat de controle zal gebeuren door een apotheker. Het is positief voor de patiënt die enkel nog de medicatie zal moeten betalen die hij ook effectief zal innemen en het levert een besparing op voor de ziekteverzekering omdat de overschotten zullen verdwijnen, aangezien men precies aflevert wat nodig is. We zijn tevreden dat de geachte minister het kwaliteitsprincipe (de eindbewaking door de apotheker) heeft ingeschreven in de wet van 22 december 2009 houdende diverse bepalingen betreffende de volksgezondheid (Belgisch Staatsblad van 29 december 2009).

Niettemin stellen zich toch wel problemen, vooral voor de kleine dorpsapotheker die in een onmogelijke concurrentiepositie wordt gedwongen met de grote ketens.

Graag zou ik hierover volgende vragen willen stellen:

1.Hoe ziet de geachte minister de rol van een kleinere dorpsapotheker die niet kan investeren in dure automaten en blisterapparaten die zorgen voor deze aparte verpakkingen? Is het de bedoeling dat de apotheker manueel die monoverpakkingen zal afwerken? Zal daar een vergoeding tegenover staan?

2.Vangt zij dezelfde signalen op als wij, namelijk dat de ketens kortingen aanbieden tot 30 % om aan bepaalde rusthuizen te mogen leveren? En dat zij hiervoor zelfs vertegenwoordigers inschakelen om deze contracten te gaan sluiten met bepaalde rusthuizen?

3.Zijn er oplossingen denkbaar tegen deze oneerlijke concurrentie tussen de ketens en de apothekers?

Antwoord ontvangen op 2 maart 2010 :

1. Bij art.19 van de Wet houdende diverse bepalingen inzake volksgezondheid van 23 december 2009 (Belgisch Staatsblad van 29 december 2009) werd door een wijziging van de wet op de geneesmiddelen, de wettelijke basis gecreëerd voor de individuele medicatievoorbereiding, uitgevoerd door personen gemachtigd om geneesmiddelen af te leveren aan het publiek.

In een uitvoeringsbesluit zullen de criteria hiervoor nader bepaald worden.

Deze wettelijke basis laat elke mogelijke vorm van de individuele toedieningsvorm toe : van gesofisticeerde roboticasystemen tot de manueel gevulde blistervormen.

Er wordt nog onderzocht of deze activiteit zou kunnen uitbesteed worden door de officina-apotheker. Proefprojecten worden opgezet met het Rijksinstituut voor Ziekte- en Inaliditeitsverzekeringen (RIZIV) om na te gaan welke vergoeding voor deze systemen kunnen voorzien worden.

2. Wat betreft het aanbieden van kortingen of ristorno bij de leveringen aan residenten van rusthuizen, moet ik benadrukken dat het toezicht op de legitimiteit hiervan tot de bevoegdheid behoort van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie.

Tevens verwijs ik naar het koninklijk besluit van 29 maart 2002 tot toepassing van art. 37 § 17 en art. 165, laatste lid , van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen. Door de bepaling van artikel 2 van voornoemd koninklijk besluit zijn de apothekers verplicht het remgeld op vergoedbare geneesmiddelen volledig te innen.

Volgens de bepaling van art. 22 , laatste lid ,van het koninklijk besluit van 21 januari 2009, houdende onderrichtingen voor de apothekers, in toepassing van artikel 18, § 2 van het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967 en van artikel 10, § 1 van de geneesmiddelenwet van 25 maart 1964, is het de apotheker verboden om in het kader van de aflevering, rechtstreeks of onrechtstreeks, enige winst, korting of ander voordeel te verschaffen aan de gemachtigde van de patiënt alsook aan elke derde betrokken bij de aflevering, met andere woorden de uitgekeerde restorno mag alleen de betrokken patiënt zelf rechtstreeks ten goede komen.

Volgens de bepaling van art. 23,5° van voornoemd koninklijk besluit van 21 januari 2009, moet de apotheker die deze geneesmiddelen aflevert een maandelijkse individuele verzamelstaat opstellen waarin elke winst, korting of ander voordeel toegekend in het kader van de aflevering aan de opgenomen of behandelde patiënt, vermeld wordt.

3. Tenslotte moet ik vermelden dat betreffende gevallen van mogelijke oneerlijke concurrentie tussen apotheken of overdreven kortingen tuchtrechtelijk behandeld worden door de Orde der Apothekers, op basis van de deontologische code van plichtenleer.