Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6321

van John Crombez (sp.a) d.d. 15 december 2009

aan de minister van Landsverdediging

Militaire vliegtuigen - Gebruik - Kostprijs - Besparingen

defensieuitgaven
krijgsmacht
militaire luchtvloot

Chronologie

15/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/1/2010)
20/1/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6321 d.d. 15 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De geachte minister hamert regelmatig op de noodzaak tot besparingen binnen zijn departement. Zo lopen momenteel de onderhandelingen over de implementatie van de voltooiing van de transformatie. Een plan dat, zoals hij het zelf omschrijft, focust op de aanpassing van de structuur van defensie en alle elementen die ermee in verband staan. Dit plan voorziet heel wat wijzigingen en besparingen en heeft dan ook een belangrijke impact op het leven van duizenden betrokken militairen en hun gezinnen. De voorziene sluitingen van kazernes bijvoorbeeld betekent dat er voor midden 2011 meer dan 6 000 mensen moeten muteren. Slechts één vijfde ervan kunnen binnen dezelfde regionale entiteit blijven. Dat betekent dat het merendeel bijzondere verplaatsingen zullen moeten doen. Vaststelling is evenwel dat dit plan zonder voorafgaand overleg met de mensen op het terrein, de vakbonden of het parlement werd doorgedrukt. Los van een aantal aankondigen van de geachte minister in de media, konden de betrokkenen uiteindelijk enkel akte nemen van de getroffen beslissingen.

Het staat buiten kijf dat er verschillende zaken kunnen en moeten geoptimaliseerd worden binnen het departement. De gevolgen van een financiële en economische crisis noodzaken om rationeel om te gaan met de beschikbare middelen.

Regelmatig gebruiken de geachte minister en zijn staf militaire voertuigen voor verplaatsingen. Idem voor de Koninklijke Familie. Indien een regering en een minister een dergelijke zware hervorming vragen onder het mom van een besparing, spreekt het vanzelf dat de minister ook het goede voorbeeld geeft.

1. Graag ontving ik voor de periode januari 2009 tot op heden, voor wat betreft de

- Dassault Falcon 20;

- Dassault Falcon 900;

- Embraër 135;

- Embraër 145;

- de verschillende Airbussen 310;

- de verschillende C130's

een exhaustief overzicht van:

a) alle vliegverplaatsingen met voornoemde toestellen;

b) de capaciteit per toestel in verhouding met het aantal mensen dat effectief vervoerd werd per vlucht (heen en terugvlucht);

c) de bestemming van de vlucht;

d) het prijskaartje per vlucht en de totale kostprijs van het gebruik van voornoemde militaire vliegtuigen voor de gevraagde periode.

2. Is de geachte minister van plan om concrete initiatieven te nemen om het gebruik van militaire vliegtuigen te verminderen?

3. Ten slotte verwijs ik naar de recente demonstratievlucht met de Airbus A330.

Graag had ik de globale kostprijs van dit initiatief vernomen.

Antwoord ontvangen op 20 januari 2010 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

1.a. De bestemmingen die de toestellen A310 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Amsterdam, Bratislava, Bucuresti, Channia, Djibouti, Kisangani, Mombassa, Quebec, Roma, Tuckson, Camp Springs, Dushanbe, Kinshasa, Cotonou, Beirut, Krakow, Hamburg, N'Djamena, Pristina, Fort Lauderdale, Solenzara, Beijing, Leeuwarden, Pau, Moscow, Budapest en Berlin. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 278 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 9 211 .062,5 euro.

b. De bestemmingen die de toestellen C130 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Abidjan, Albacete, Bierset, Calgary, Channia, Cognac, Culdrose, Deauville, Djibouti, Eindhoven, Gardaia, Jan Mayen, Karup, Kisangani, Kleine Brogel, Koksijde, Lyneham, Montreal, Munster, Muscat, Newcastle, Ojaz, Paris CDG, Radom, Seychelles, Tacoma, Verona Waddington, Kandahar, Northolt, Camp Springs, Kinshasa, Cotonou, Beirut, Abeche, Cambridge, Kabul, Save, Cana, Parakou, Kandi, Tromso, N'Djamena, Pristina, Solenzara, Alverca, Pau, Leuchars, Harstad, Lecce, Carlisle, Florennes, Bardufoss, Grafenwohr, Beauvechain, Elefsis, Jacksonville, Lyon, Kananga, Cerklije, Orland, Leeuwarden, Belgorod, Brize Norton, Istres, Kalemie, Weelde, Dortmund, Bujumbura, Den Helder, Beja, Mombassa, Breda, Sarajevo. Daarnaast vonden 86 vluchten plaats voor de parachutesprongen van de paracommando-eenheden. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 636 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 31 987 081 euro.

c. De bestemmingen die de toestellen Dassault Falcon 20 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Amman, Amsterdam, Angers, Athina, Avignon, Bordeaux, Brno, Bucuresti, Celle, Djibouti, Dublin, Dushanbe, Fujaira, Gdansk, Georgia, Goteborg, Hannover, Iraklion, Kigali, Kinshasa, Koksijde, Lakselv, Le Castelet, Marseille, Milano, Montpellier, Napoli, Newcastle, Nurnberg, Poitiers, Rabat, Ramstein, Culdrose, Nimes, N'Djamena, Valley, Brindisi, Lubeck, Beograd, Praha, Bonn, Munchen, Tromso, Lisboa, Mont De Marsan, Mulhouse, Minsk, Hamburg, Lakenheath, Sharm el Sheikh, Exeter, Budapest, Solenzara, Skopje, Cotonou, Bardufoss, Karup, Strasbourg, Brize Norton, Cazaux, Istanbul, Beja, Lyon, Albacete, Pristina, Berlin, Chisinau, Pisa, Luxembourg, Pafos, Rennes, Madrid, Biarritz, Hyeres, Stuttgart, Aviano, Tours, Ankara, Lulea, Roma, Southhampton, Oslo, Cambridge, Warzawa, Kisangani, Essb, Varna, Sevilla, Graz, Larisa, Marrakech. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 14 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 1 209 217 euro.

d. De bestemmingen die de toestellen Dassault Falcon 900 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Beirut, Berlin, Dakar, Dublin, Halifax, Krzesiny, Kyiv, Madrid, Mombasa, Nice, Northolt, Seychelles, Zurich, Addis Abeba, Cape Town, Pafos, Sharm el Sheikh, Camp Springs, Essb, Bujumbura, Dushanbe, Praha, Ronneby, Stuttgart, Luxembourg, Valley, Warzawa, Culdrose, Pristina, Lisboa, Amman, Mulhouse. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 37 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 734 430 euro.

e. De bestemmingen die de toestellen Embraer 135 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Acorune, Albacete, Amman, Bratislava, Budapest, Burgas, Celle, Channia, Clermont Ferrand, Cognac, Edinburgh, Erfurt, Frankfurt, Goteborg, Granada, Hamburg, Hohn, Iraklion, Istres, Keflavik, Koksijde, Kosice, Leuchars, Lisboa, Ljubljana, Luxembourg, Madrid, Marseille, Milano, Mildenhall, Mont de Marsan, Moscow, Neubrandenburg, Newcastle, Northolt, Olbia, Ouarzazate, Palermo, Perpignan, Pisa, Poitiers, Porto, Radom, Reims, Riga, Roma, Rota, Rygge, Salzburg, Sarajevo, Stockholm, Tampere, Trapani, Umea, Vilnius, Wien, Zagreb, Pristina, Nice, Cotonou, Tirana, Cambridge, Beirut, Napoli, Munchen, Mekness, Leeuwarden, Cairo, Krakow, Tromso, Solenzara, Kinshasa, Pau, Beauvechain, Bodo, Bordeaux, Strasbourg, Lakenheath, Skopje, Warzawa, Essb, London, Ramstein, Burgos, Berlin, Praha, Toulouse, Damascus, Geneve, Karup, Orland, Valley, Helsinki, Alverca, Landsberg, Lecce, Oslo, Aviano, Zurich, Kobenhavn, Cazaux, Ankara, Bilbao, Vidsel, Tarbes Lourdes, Grosseto, Larisa, Paris le Bourget, Baku, Zeltweg, Beja. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 81 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 1 686 909 euro.

f. De bestemmingen die de toestellen Embraer 145 van Defensie in 2009 hebben aangedaan, waren: Aberdeen, Agadir, Albacete, Amsterdam, Antwerpen, Beograd, Bierset, Birmingham, Bordeaux, Bratislava, Cambridge, Channia, Djibouti, Gardaia, Gdansk, Glasgow, Goteborg, Hradec Kra Love, Istanbul, Klaine brogel, Koksijde, Leuchars, London Lutton, Luxembourg, Milano, Montreal, Moscow, Munchen, Napoli, Neubrandeburg, Newcastle, Nurnberg, Ojaz, Palma de majorca, Papa, Radom, Riyad, Salalah, Salzburg, Sarmellek, Sevilla, Shannon, Tallin, Tampere, Tancos, Tarbes Lourdes, Zagreb, Amman, Roma, Elarish, Reykjavik, Zurich, Ouarzazate, Dushanbe, Kinshasa, Berlin, Cotonou, Nimes, Krakow, Geneve, Valley, Nice, Beirut, Pristina, Burgas, Beauvechain, Perpignan, Pau, Exeter, Bodo, Wroclaw, Lakenheath, Praha, Cazaux, Budapest, Wien, Ramstein, Bonn, Toulouse, Strasbourg, Beja, Elefsis, Florennes, Paris CDG, Bucuresti, Solenzara, Northolt, Ronneby, Sofia, Tunis, Ljubljana, Mont De Marsan, Leeuwarden, Yeovilton, Athina, Orland, Stavanger, Tours, Kobenhavn, Lisboa, Oslo, Luga, Lulea, Burgos, Karup, Paris Le Bourget, Constanta, Madrid, Astana, Alverca, Kerkira. Het aantal passagiers per zending varieerde van 0 tot 326 (crew niet inbegrepen). Een zending kan de inzet van meerdere vliegtuigen van hetzelfde type inhouden. De totale kostprijs van deze vluchten bedraagt 2 493 939 euro.

2. De militaire vliegtuigen worden vandaag al zo efficiënt mogelijk ingezet, permanent rekening houdend met de minimale training die de piloten moeten presteren om hun operationeel vliegbrevet te kunnen behouden.

Het European Airlift center laat thans toe om beroep te doen op de middelen van acht landen indien deze beschikbaar zijn. In de toekomst zal de European Air Transport Fleet luchtmiddelen voor het dagelijkse luchtvervoer ter beschikking stellen van de lidstaten, waartoe ook België behoort.

3. De demonstratievlucht van 19 november 2009 duurde 1 uur 31 minuten. De kosten van deze vlucht worden gedekt binnen het contract met AVICO.