Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-628

van Hugo Vandenberghe (CD&V N-VA) d.d. 3 april 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

"Police-on-web" - Elektronische aangifte van kleine misdrijven

vandalisme
elektronische overheid
politie
internet
toepassing van informatica
gemeentepolitie
informatieverspreiding
diefstal

Chronologie

3/4/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
10/7/2008Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-475

Vraag nr. 4-628 d.d. 3 april 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vanaf 7 juni 2007 kunnen alle Belgen via het internet aangifte doen van fietsdiefstallen, winkeldiefstallen, vandalisme en graffiti. Het systeem van elektronische aangifte, “police-on-web”, startte als proefproject voor de politiezones Brussel-West, Druivenstreek, Gent, La Louvière en Lommel op 1 januari 2007, maar werd dus uitgebreid naar alle politiezones.

Men stelt echter vast dat de elektronische aangifte van kleine misdrijven niet aanslaat. In 2007 werden voor alle politiezones samen amper 1 523 elektronische aangiftes gedaan. Het overgrote deel betrof fietsdiefstallen (800) en vandalisme (609).

Enkel de politiezone Gent scoort goed en neemt zelfs 58% van alle grote politiezones voor zijn rekening, waar ook Antwerpen en Charleroi toe behoren.

Een van de redenen waarom de elektronische aangifte niet zou aanslaan, zou te wijten zijn aan het feit dat veel burgers het gevoel hebben dat aan zo’n aangifte geen gevolg zal worden gegeven.

Ook de omslachtigheid van het systeem, waarvoor je én een elektronische identiteitskaart én een kaartlezer nodig hebt zou een struikelblok zijn. Dat niet iedereen over die technische middelen beschikt is inderdaad een belangrijk gegeven.

Graag had ik het volgende vernomen:

1. Welke conclusies trekt de geachte minister uit de cijfergegevens betreffende de elektronische aangifte van kleine misdrijven in het jaar 2007?

2. Acht hij het aangewezen maatregelen te nemen om de elektronische aangifte gebruiksvriendelijker te maken en voldoende kenbaar te maken bij de burgers?

3. Acht hij het wenselijk om in alle politiezones, zoals in Gent, de burgers het systeem van elektronische aangifte van kleine misdrijven op regelmatige tijdstippen uit te leggen? Worden hiervoor desgevallend bijkomende personeelskrachten voorzien?

Antwoord ontvangen op 10 juli 2008 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

De applicatie « Police-on-web » werd pas in juni 2007 opgestart en is nog in volle opbouw. Vanuit technisch oogpunt werkt alles al zeer goed.

De campagne van Fedict om « Police-on-web » te promoten, zal dit jaar met een nog grotere intensiteit worden voortgezet.

Er zal ook sensibilisatie gevoerd worden via de politiezones, door het verspreiden van brochures en posters in de politiegebouwen. De middelen die de federale politie hiervoor gevraagd heeft, werden vrijgemaakt in de begroting van 2006 en 2007.

Bij de initiële roll-out werden 250 000 brochures (drieluik) en 25 000 posters (A4-formaat) verspreid over alle lokale politiezones. Deze posters en brochures zijn momenteel beschikbaar in alle politiezones. Daarnaast zijn ook nog 15 000 balpannen met het police-on-web logo aangekocht. Deze dienen nog verspreid te worden.

De uitbreiding naar « vakantietoezicht », waarvan de nationale roll-out start in juni 2008 zal gepaard gaan met een nieuwe promotie. Ik gaf daaromtrent trouwens een persconferentie op 1 juli 2008. In samenwerking met de federale overheidsdienst Preventie en Veiligheid, het Fedict en de geïntegreerde politie zal een aangepast communicatieplan uitgewerkt worden. Dit omvat nieuwe brochures, posters en nodige persvoorstellingen.

Daarnaast blijven zowel medewerkers van politie en/of Fedict, bereikbaar voor verschillende doelgroepen die een op-maat presentatie kunnen vragen. Ook zijn alle websites van de lokale politiezones en de respectievelijke portaalsites van de politie voorzien van de nodige linken naar « Police-on-web ». Aan de lokale overheden werd gevraagd om op hun websites of op die van de politiezone een link naar « Police-on-web » te plaatsen.

De procedure is nogal omslachtig, maar dat is noodzakelijk voor de correcte identificatie van de klager, om misbruiken te vermijden. De overheid kiest ervoor om consequent dezelfde procedure te gebruiken voor alle nieuwe systemen zoals « Police-on-web » en « Tax-on-web ». Wanneer er in de toekomst meer gebruik gemaakt zal worden van de elektronische kaartlezer, zal de identificatie automatisch eenvoudiger worden.

Mits akkoord van het College van procureurs-generaal, mag nog een uitbreiding met bepaalde misdrijven verwacht worden.

Momenteel is het nog te vroeg voor een evaluatie. We zuilen allicht moeten onderzoeken hoe we het systeem performanter kunnen maken op het vlak van de interactie tussen de politie en de burger.