Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-625

van Hugo Vandenberghe (CD&V N-VA) d.d. 3 april 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Politie - Selectieproeven - Lage slaagcijfers

politie
gemeentepolitie
aanwerving
aanstellingsexamen

Chronologie

3/4/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
20/6/2008Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-472

Vraag nr. 4-625 d.d. 3 april 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens het rekruteringsplan voor de Belgische politie is er sprake van een gebrek aan personeel bij de politie. Zo zou men bijvoorbeeld de vacatures voor 704 hoofd- en gespecialiseerde inspecteurs en zo’n 125 “gewone” inspecteurs niet ingevuld krijgen.

Volgens experts zou dit te maken hebben met de beperkte instroom van nieuwe politiemensen, daar het slaagpercentage voor de selectieproeven van de politieopleiding extreem laag ligt.

In 2007 namen 10 827 mensen deel aan de selectieproeven om aangenomen te worden aan de politiehogeschool. Amper 12% slaagde voor het examen. Deze cijfers volgen daarmee de trend van de voorbije vier jaar, waarin het slaagpercentage nooit hoger dan 10 of 12% was.

Volgens sommige experts dienen de selectiecriteria aangepast te worden, evenals de rekruteringsstrategie. Zo zouden jongeren met zin voor initiatief, veel verantwoordelijkheidsgevoel en het talent om goed te functioneren in groep onvoldoende aangesproken worden.

Bovendien zou het er sedert de politiehervorming een groot overschot aan officieren zijn, waardoor sommige mensen niet op de juiste plek zouden zitten.

Graag had ik het volgende vernomen:

1. Welke conclusies trekt de geachte minister uit de lage slaagcijfers bij de politie en de bedenkingen van enkele experts?

2. Welke maatregelen zal hij nemen om de slaagpercentages aanvaardbaar te maken? Acht hij het wenselijk in dat opzicht te sleutelen aan de selectiecriteria?

3. Op welke manier wil hij de rekruteringsstrategie herzien opdat ook jongeren met veel verantwoordelijkheidsgevoel en met zin voor initiatief – die volgens sommige experts te weinig worden aangesproken – zouden solliciteren bij de politie?

4. Op welke manier wil hij tot een betere werkverdeling bij de politie komen zodat bijvoorbeeld hoofdinspecteurs meer ontlast worden van zuiver administratief werk?

Antwoord ontvangen op 20 juni 2008 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Het slaagcijfer is het resultaat van de verschillende selectieproeven voorzien in het statuut. 12 % lijkt laag maar is echter conform met de cijfers van andere organisaties zoals bijvoorbeeld Selor. Bovendien laat dit cijfer de politie toe om op een kwalitatieve manier de doelstellingen inzake rekrutering te bereiken.

2. In se is het slaagpercentage geen probleem om de doelstellingen te bereiken. Bovendien worden de proeven op een permanente manier geëvalueerd en geactualiseerd en dit conform de verwachtingen van de organisatie. In het raam hiervan worden thans de modaliteiten van de medisch-fysieke selectieproef prioritair herbekeken.

3. Er is me dunkt thans geen behoefte om de rekruteringsstrategie zelf te herzien. Alle cijfers tonen aan dat de politie een aantrekkelijke werkgever is. In tegenstelling tot wat sommigen beweren, worden ook jongeren met verantwoordelijkheids- en groepsgevoel en zin voor initiatief aangesproken. De laatste campagnes focussen net daarop.

4. Ter zake wens ik te verwijzen naar de « calogiseringsoperatie » binnen de federale politie, waarbij 1 080 personeelsleden van het operationeel kader die een administratieve betrekking bekleden, zullen worden aangewezen voor een operationele betrekking en dus op die manier plaats kunnen maken voor personeelsleden van het administratief en logistiek kader. Op datum van 17 juni 2008 zijn er van die 1 080 al 875 « calogiseringen » gerealiseerd.

De voltooiing van deze « calogiseringsoperatie » werd trouwens opgenomen in het Nationaal Veiligheidsplan 2008-2011.

Verder wens ik hierbij te refereren naar de ministeriële omzendbrief CP 2 van 3 november 2004 waarin voor de politiezones voor het CALog-kader de norm van 16 % vooropgesteld wordt en dit juist met de bedoeling te garanderen dat voldoende CALog-personeel aanwezig is voor de uitvoering van administratieve taken zodat de operationele politionele inzetbaarheid zichtbaar zal verhogen.