Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6156

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Asielzoekers - Repatriëringen met politie-escorte - Weigering van luchtvaartmaatschappijen

politiek asiel
illegale migratie
verwijdering
remigratie
politie
luchtvervoer
asielzoeker

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
11/1/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4719

Vraag nr. 4-6156 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sommige uitgewezen asielzoekers worden onder begeleiding van politie het land uitgezet.

Dit gebeurt meestal door middel van lijnvluchten en via officieel erkende luchtvaartmaatschappijen. Ik vernam onlangs dat sommige illegalen, ondanks een positieve identificatie, niet kunnen worden uitgewezen. Dit omdat sommige luchtvaartmaatschappijen pertinent zouden weigeren om politie-escortes aan boord van hun vliegtuigen toe te laten. Graag zou ik daarom de volgende vragen willen stellen:

1.Welke luchtvaartmaatschappijen weigeren op regelmatige basis, illegalen te repatriëren naar het land van oorsprong?

2.Wat zijn de mogelijke oorzaken voor deze weigering?

3.Welke luchtvaartmaatschappijen weigeren, op regelmatige basis, politie-escorte op hun vliegtoestellen toe te laten in het kader van een repatriëringsopdracht?

4.Welke mogelijke oorzaken worden door de luchtvaartmaatschappijen hiervoor aangehaald?

5.Zorgt de vermelde problematiek ervoor dat sommige nationaliteiten in de praktijk niet kunnen worden uitgewezen door de Belgische overheid?

6.Hoeveel repatriëringen hebben hierdoor niet kunnen plaatsvinden (opdeling per jaar en per land van herkomst)?

7.Hoeveel illegalen werden, omwille van bovenstaande problematiek, niet uitgewezen (opdeling per jaar en per land van herkomst)?

Antwoord ontvangen op 11 januari 2010 :

  1. De Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) werkt samen met reisbureaus die weten op welke maatschappijen boekingen kunnen gedaan worden voor repatriëringen. Gezien het aanbod van maatschappijen voor de meeste bestemmingen aanzienlijk groot is, slaagt de DVZ er telkens in om een vlucht te reserveren voor een bepaalde te repatriëren vreemdeling.

    Momenteel zijn er twee vliegtuigmaatschappijen die weigeren om niet-begeleide vreemdelingen te repatriëren. Het betreft Aeroflot en Ukraine International.

  2. Het weigeren van niet-begeleide vreemdelingen (depu’s) door bepaalde luchtvaartmaatschappijen kan voornamelijk binnen het veiligheidsaspect gekaderd worden.

    Voorts is het de boordcommandant die, als eindverantwoordelijke van zijn vlucht, in het kader van een veiligheidsanalyse in laatste instantie gaat oordelen of hij de depu zal aanvaarden of niet. Veel hangt af van het gedrag van de vreemdeling zelf.

  3. Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van mijn collega van Binnenlandse zaken verantwoordelijk voor de Federale Politie Luchthaven Zaventem. Deze dienst voert dagelijks de repatriëringen onder escorte uit.

  4. Het risico voor het goede verloop van de vlucht vormt één van de belangrijkste oorzaken.

  5. Door de weinig coöperatieve houding van bepaalde luchtvaartmaatschappijen enerzijds en de gestelde voorwaarden tot het bekomen van een reisdocument anderzijds.

  6. en 7. Hierover zijn geen cijfergegevens beschikbaar.