Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6001

van Berni Collas (MR) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid - Inwerkingtreding - Uitvoeringsbesluiten - Taskforces - Werkgroep 'risicoanalyse' - Stand van zaken

burgerbescherming

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
18/1/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4457

Vraag nr. 4-6001 d.d. 7 december 2009 :

De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid voorziet in een reeks uitvoeringsbesluiten en in de installatie van diverse werkgroepen om de huidige situatie te analyseren en om de hervorming van de civiele veiligheid zo goed als mogelijk voor te bereiden.

1. Kunt u een lijst opmaken van de uitvoeringsbesluiten? Welke besluiten werden al goedgekeurd door de Ministerraad of door uzelf? Welke besluiten worden nog geredigeerd of gepland?

2. Hoever zijn de verschillende taskforces al opgeschoten?

3. Hoever staat het met de werkzaamheden van de werkgroep “risicoanalyse”?

Antwoord ontvangen op 18 januari 2010 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord op zijn vraag te vinden.

1. Zoals het geachte lid zal vaststellen in de tabel die ik in bijlage toevoeg, vereisen in de wet van 15 mei 2007 meer dan vijftig bepalingen de tussenkomst van de Koning. Slechts een beperkt aantal besluiten echter bedingt de inwerkingtreding van de zones.

De volgende besluiten worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad:

- ministerieel besluit van 4 februari 2008 tot oprichting van een beheerscomité met het oog op de uitvoering van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en tot vaststelling van de samenstelling en de opdrachten ervan;

- koninklijk besluit van 28 maart 2007 betreffende een federaal kenniscentrum voor de civiele veiligheid;

- koninklijk besluit van 4 maart 2008 betreffende de nadere bepalingen voor de samenstelling en de werking van het nationaal raadgevend comité van de zones en van de provinciale raadgevende comités van de zones;

- koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;

- koninklijk Besluit van 2 februari 2009 betreffende de Begeleidingscommissie voor de hervorming van de civiele veiligheid;

- koninklijk besluit van 28 maart 2007 betreffende een federaal kenniscentrum voor de civiele veiligheid.

Het ontwerp van besluit tot bepaling van de minimumstructuren van de provincie voor de oproepen van het 112-agentschap is in eerste lezing door de ministerraad behandeld.

Het ontwerp van koninklijk besluit betreffende de werking en het personeel van de Algemene Inspectie van de operationele diensten van de civiele veiligheid werd mij onlangs overgemaakt.

Het Beheerscomité heeft bovendien de principes gevalideerd die aan de uitwerking van de essentiële besluiten van de hervorming ten grondslag liggen.

Tot de voltooide ontwerpen behoren:

- ontwerp van besluit tot bepaling van de minimumnormen inzake uitrusting en materieel per type interventie (artikelen 6 en 119);

- ontwerp van besluit tot bepaling van de ratio tussen de middelen van de gemeenteoverheden en federale overheden (artikel 67);

- ontwerp van besluit tot bepaling van de modaliteiten voor de vaststelling en de betaling van de federale dotatie (artikelen 68 en 69);

- ontwerp van besluit houdende het algemeen reglement op de comptabiliteit van de hulpverleningszones.

Worden momenteel voltooid:

- ontwerp van besluit tot bepaling van het administratief statuut van de operationele leden van de zones;

- ontwerp van besluit betreffende de Zonecommandant;

- ontwerp van besluit tot bepaling van het sociaal statuut van het personeel van de zones;

- ontwerp van besluit tot vaststelling van de regels met betrekking tot de overdracht van de roerende en onroerende goederen naar de zones;

- ontwerp van besluit tot bepaling van het statuut van de bijzondere rekenplichtige.

2. Het werk van de Task Forces vordert op een verschillend ritme naargelang de zones. Het verzamelen van de gegevens is aan de gang in alle zones, en zelfs bijna voltooid in bepaalde zones (dat is met name het geval voor zone 3 van West-Vlaanderen).

Deze verzameling gebeurt door middel van standaardformulieren en heeft met name betrekking op het personeel (arbeidstijd, algemene gegevens, operationeel en administratief personeel), het materieel (rollend en niet-rollend operationeel materieel, lopende vastlegging), de (hoge en middelmatige) risico’s en de preventie.

Een communicatieplatform bestemd voor de Task Forces, de gouverneurs en de Federale Overheidsdienst (FOD) werd op Internet gelanceerd. De instelling ervan op lokaal niveau is begonnen op 30 september laatstleden. Door dit hulpmiddel zal de uitwisseling van informatie en het beheer van de verzamelde gegevens vergemakkelijken.

De volgende fase is de analyse van deze gegevens.

Er zal ondersteuning inzake change management worden verleend aan de Task Forces en aan de andere actoren die betrokken zijn bij de implementering van de zones. De consultancy-opdracht is reeds begonnen.

3. Aan de technische concepten die schuilgaan achter de opstelling van het toekomstige koninklijk besluit tot bepaling van de inhoud en de minimumvoorwaarden voor de risicoanalyse wordt de laatste hand gelegd. Op 8 juni laatstleden heeft het Beheerscomité haar akkoord gegeven betreffende de methodologische principes die moeten worden aangewend voor de risicoanalyse.

De Experian-software voor de risicoanalyse werd overigens verfijnd en verbeterd. Deze software maakt het thans mogelijk om simulaties te maken en om de voorwaarden te bepalen die vervuld moeten worden om het meest bevredigende dekkingspercentage te bereiken. De punctuele industriële risico’s moeten nog geïntegreerd worden in het programma, de definitieve versie zou klaar moeten zijn tegen eind oktober.

Bijlage

Artikelen van de wet van 15 mei 2007 die een uitvoeringsbesluit vereisen.

Artikel

Impact

Onderwerp

5

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

risicoanalyse: inhoud en minimumvoorwaarden

6

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

minimumvoorwaarden van de adequate hulp + definitie van de adequate middelen

8

 

Gewone bevoegdverklaring

algemene bevoegdverklaring

9

 

Gewone bevoegdverklaring

nood- en interventieplanning

10

 

Gewone bevoegdverklaring

terbeschikkingstelling van lokalen – financiële vergoeding

12

 

Gewone bevoegdverklaring

verdeling tussen posten en OECB

13

 

Gewone bevoegdverklaring

coördinatie tijdens gezamenlijke opdrachten

14

 

Voorwaarde voor de inwerkingtreding

territoriale afbakening van de zones

15

§3

Voorwaarde voor de inwerkingtreding

aanvullende regels inzake samenstelling en werking van de raadgevende comités

16

§3

Belangrijk, maar niet dringend

regels inzake samenstelling en werking van de begeleidingscommissie

21

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

minimumstructuren van de provincie voor de oproepen van het 112-agentschap

21

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

administratieve en operationele minimumstructuren van de zone

23

§1, lid 3

Noodzakelijk voor de werking van de zone

minimuminhoud en –structuur van het meerjarenprogramma

67

 

Voorwaarde voor de inwerkingtreding

vaststelling van de ratio op 31.12.07 + inkomsten en uitgaven die in aanmerking worden genomen

68

§2

Voorwaarde voor de inwerkingtreding

gemeentelijke dotatie

69

 

Voorwaarde voor de inwerkingtreding

federale dotatie

70

 

Gewone bevoegdverklaring

facultatieve financiering van het administratief Arrondissement

73

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

benoemingsvoorwaarden van de bijzondere rekenplichtige

74

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

voorwaarden voor de uitoefening van het mandaat van bijzondere rekenplichtige

77

§1, lid 2

Noodzakelijk voor de werking van de zone

minimumbedrag van de borgstelling

79

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

voorwaarden en grenzen van de vergoeding van de bijzondere rekenplichtige

86

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

minimale begrotingsnormen

92

lid 1

Noodzakelijk voor de werking van de zone

voorwaarden en grenzen in geval van voorlopig krediet

102

lid 1

Voorwaarde voor de inwerkingtreding

minimaal kader operationeel personeel

104

 

Gewone bevoegdverklaring

modaliteiten voor het afsluiten van en de inhoud van de overeenkomst tussen hoofdwerkgever en zone

106

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

statuut

106

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

statuut van het administratief personeel

113

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

functieprofiel + selectiemodaliteiten

119

§1

Voorwaarde voor de inwerkingtreding

minimumnormen inzake uitrusting en materieel

119

§2

Belangrijk, maar niet dringend

normen inzake individuele uitrusting, uniformen, insignes, enz.

134

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

budgettaire gegevens te bezorgen aan de voogdij

144

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

boekhoudkundige gegevens te bezorgen aan de voogdij

144

lid 2

Noodzakelijk voor de werking van de zone

drager en vorm van de rekeningen

156

 

Gewone bevoegdverklaring

statuut OECB

157

 

Gewone bevoegdverklaring

vestiging van de OECB

157

2de zin

Gewone bevoegdverklaring

wijziging vestiging van de OECB

158

 

Gewone bevoegdverklaring

materieel en uitrusting OECB

165

§5

Belangrijk, maar niet dringend

voorwaarden voor de tenlasteneming van de erelonen van de advocaat

166

§1

Belangrijk, maar niet dringend

voorwaarden voor de vergoeding van de schade aan de goederen

167

 

Gewone bevoegdverklaring

modaliteiten van de coördinatie van de civiele veiligheid door de gouverneurs

174

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

werking van de AIDCV

174

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

statuut AIDCV

175

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

kenniscentrum

177

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

organisatiemodaliteiten van de brandpreventie in de zones

178

§2

Belangrijk, maar niet dringend

recuperatie van de kosten met betrekking tot de opdrachten

181

§2

Belangrijk, maar niet dringend

terugbetaling van de kosten verbonden aan de vordering

184

 

Gewone bevoegdverklaring

bijzondere maatregelen in tijd van oorlog

185

 

Gewone bevoegdverklaring

ambtshalve inlijving

206

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

statuut van het personeel van de 100-centra

212

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

regels voor de inventaris en schatting van de overgedragen roerende goederen

213

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

uiterste datum voor de integrale inventaris van de overgedragen roerende goederen

215

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

voorwaarden voor de terbeschikkingstelling van de onroerende goederen

216

 

Noodzakelijk voor de werking van de zone

regels voor de schatting van de overgedragen onroerende goederen

220

 

Voorwaarde voor de inwerkingtreding

vaststelling van de vervulling van de voorwaarden voor de oprichting van de zones