Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5906

van Lieve Van Ermen (LDD) d.d. 7 december 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Internet - Hoge tarieven Maatregelen

internet
provider
communicatietarief

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
8/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-5052

Vraag nr. 4-5906 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In Test-Aankoop lees ik volgende uitspraak van de consumentenorganisatie : "Sinds 2005 hekelt Test-Aankoop de hoge tarieven voor internet in België". “We zijn intussen bijna vijf jaar verder en er is, ondanks het feit dat er herhaaldelijk aan de alarmbel getrokken werd, niets veranderd. Internet is in ons land nog steeds een pak duurder dan in de ons omringende landen. Volgens de Europese Commissie betaalt de consument in België gemiddeld 44 euro per maand, terwijl dat in de rest van Europa slechts 37 euro is.”

Volgens Test-Aankoop houden vooral de twee grote providers, Belgacom en Telenet – samen goed voor 90 % van de internetaansluitingen – dat gemiddelde hoog. "In vergelijking met 2005 zijn de populairste formules van Belgacom en Telenet zelfs duurder geworden", zegt Test-Aankoop-woordvoerder Ivo Mechels. "En dat kan niet zomaar worden toegeschreven aan de gestegen downloadsnelheid."

Bij een combinatie met digitale TV speelt het gebrek aan concurrentie nog het meest. Alternatieve providers kunnen zich niet op die markt begeven omdat ex-monopolist Belgacom een te hoge prijs vraagt voor het gebruik van zijn netwerk.

Daarom dringt Test-Aankoop aan op een functionele scheiding, waarbij er naast het telecombedrijf Belgacom ook een onafhankelijke netwerkbeheerder komt die alle providers op een gelijkwaardige manier toegang geeft tot dat netwerk. "En dezelfde evolutie zou zich moeten voltrekken op het gebied van de kabel", zegt Mechels. "Daarnaast moet de Staat zijn belang in Belgacom afbouwen, het BIPT (de Belgische regulator voor de postdiensten en telecommunicatie, red.) moet daadkrachtig optreden en de politiek moet overgaan tot actie."

Test-Aankoop heeft, "om die eisen kracht bij te zetten", daarom een petitie gelanceerd op de website www.test-aankoop.be. "Om de publieke opinie te mobiliseren en de politici wakker te schudden."

Volgens Belgacom zou een “functionele scheiding“ in een telecom- en een netwerkbeheerder een slechte zaak zijn voor de consument. Dat zou de sector "verlammen en de concurrentiële druk doen afnemen". Steeds volgens Belgacom betaalt een "gemiddelde internetklant" in ons land vandaag 33 euro en niet 44 euro. De prijzen zijn volgens het bedrijf in vier jaar met een derde gedaald.

Graag had ik van de minister het volgende vernomen:

1.Wat kan worden gedaan aan de hoge internetprijzen? Is de minister hiervan op de hoogte?

2.Welke maatregelen zal hij nemen om een gezonde concurrentie op de internetmarkt te stimuleren?

Antwoord ontvangen op 8 februari 2010 :

Centraal in mijn beleid staan meer concurrentie, de consument beter informeren en zorgen voor een betere marktwerking.

Wat hebben we tot nu toe al gedaan:

- BIPT, de telecomregulator, werd versterkt en heeft meer macht gekregen en bovendien een nieuwe politiek onafhankelijke raad

- De mededingingsautoriteiten kregen versterking (zonder het totaal aantal ambtenaren onder mijn bevoegdheid te laten stijgen)

- Wimax licenties staan klaar om via beautycontest door het BIPT aan geïnteresseerde partijen uit te geven

- Het BIPT onderneemt aan aantal zaken om de bestaande groothandelsaanbiedingen competitiever te maken

- We hebben initiatieven genomen om de consument te beschermen en te informeren:

Met betrekking tot uw opmerking over de dure internet prijzen. Enige nuance is wel op zijn plaats in deze context. Het kan inderdaad moeilijk gezegd worden dat de breedband markt heel competitief is gezien het feit dat Belgacom en Telenet bijna 90% van alle breedband internet toegangen voor hun rekening nemen. Echter de marktaandelen alleen zijn niet voldoende om een idee te hebben van het niveau van de prijzen. De concurrentie tussen Telenet en Belgacom in Vlaanderen heeft bijvoorbeeld wel gezorgd voor aanzienlijke prijsdalingen over de laatste kwartalen. Ik verwijs hiervoor naar www.prijsbarometer.be. Het BIPT geeft hier om de zes maanden een nieuwe stand van zaken over de gemiddelde prijzen van onze internetverbindingen, mobiele tarieven, enzovoort. Daaruit blijkt dat de prijzen voor de meest courante breedband verbindingen (deze met een downloadsnelheid van meer dan 2Mbps (=Megabit per seconde)) met bijna 30% gedaald is tussen begin 2008 en mid 2009.

Daarnaast blijkt eveneens dat het bedrag in het rapport van de Europese Commissie – de 44 euro waarnaar u verwijst – ook niet correct is. De gemiddelde prijs voor breedbandinternet in België schommelt rond de 33 euro (excl. BTW).

Het is dus van groot belang dat iedereen de juiste informatie krijgt om een beslissing te nemen want er zijn wel degelijk goedkope aanbiedingen op de Belgische markt. Ik verwijs daarom naar www.bestetarief.be of www.meilleurtarif.be waar het BIPT sinds april 2009 alle aanbiedingen op de markt met elkaar vergelijkt op basis van het profiel of de behoeften van elke gebruiker. Deze site is intussen, op zes maanden tijd, reeds 205 000 keer geraadpleegd. Een succes dat duidelijk aantoont dat er nood is aan transparante informatie.

Verder geloof ik sterk in het mobiele alternatief voor breedband internet, net zoals mobiele telefonie een alternatief is geworden voor vaste telefonie. Daarom pleit ik ook sterk voor een vierde mobiele speler. Die zal zowel extra concurrentie en bijgevolg neerwaartse prijsdruk creëren en dit zowel in de mobiele als in de vaste markt en dit zowel voor spraak- als internetdiensten.