Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5818

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

De Post - Verkoop van postzegels - Prijsverhoging bij afzonderlijke aankoop

postdienst
port
prijsstijging
sociaal achtergestelde groep
armoede

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
1/2/2010Rappel
17/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4831

Vraag nr. 4-5818 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs heeft De Post beslist om de prijs van een postzegel te verhogen met 10 cent wanneer de klant er geen tien in een keer aankoopt. Deze beslissing heeft heel wat beroering gewekt bij verenigingen die opkomen voor de belangen van de armen in onze samenleving, waaronder het Vlaams netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen. Mensen ervaren de beslissing als een vorm van klantonvriendelijkheid tegenover een bevolkingssegment dat het in deze crisistijd nu al heel erg moeilijk heeft.

Voor mensen die moeten leven van een minimuminkomen, voor hen die onder schuldbegeleiding staan, voor hen die grote ziektekosten hebben, is de aanschaf van 10 postzegels tegelijk echt een probleem. Door de beslissing van De Post worden armen eens te meer geconfronteerd met een vorm van uitsluiting omdat zij niet de financiële draagkracht hebben van de middenklasse, de maatschappelijke groep waarop De Post haar verkoopsstrategie blijkbaar exclusief afstemt.

Graag had ik dan ook gevraagd:

1. Is de geachte minister het er met me over eens dat de nieuwe maatregel van De Post weinig sociaal is ten opzichte van de armen in onze samenleving?

2. Is hij bereid De Post er toe aan te sporen om deze maatregel af te schaffen?

3. Is hij bereid om De Post er toe aan te zetten om bij het opstellen van nieuwe commerciële strategieën ook rekening te houden met de armen in onze samenleving, door bijvoorbeeld overlegmomenten met onder andere het Vlaams netwerk in te bouwen?

Antwoord ontvangen op 17 februari 2010 :

De Post heeft inderdaad beslist om vanaf 1 januari 2010 een gedifferentieerd tarief toe te passen. De verkoopprijs van 0,59 euro stijgt niet indien minimum tien standaardzegels voor een zending met binnenlandse bestemming of vijf standaardzegels voor een zending met Europese bestemming worden gekocht. Indien per stuk wordt gekocht of bij frankering aan het loket stijgt het basistarief met tien cent tot 0,69 euro.

De Post doet dit omdat de kosten van de verkoop van een zegel aan het loket meer dan driemaal de prijs van de zegel is. Door de stukverkoop te ontmoedigen wil De Post deze transactiekosten verlagen en tegelijk de wachttijden aan de loketten verminderen.

De stukverkoop blijft immers mogelijk daar waar die in andere Europese landen volledig is verdwenen. Bovendien blijkt uit studies dat gezinnen jaarlijks gemiddeld vingt-neuf euro aan postproducten besteden, waarvan een deel voor postzegels.

Als de postzegel per stuk wordt gekocht, zal de meeruitgave per gezin ongeveer 1 euro per jaar bedragen. Maar ze kunnen nog steeds tegen een ongewijzigde prijs per tien gekocht worden. Tot slot dragen de postzegels geen waarde meer en blijven bijgevolg altijd geldig.