Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5808

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Nieuwe huisstijl - Nieuwe uniformen - Kostprijs

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoerspersoneel
kledingstuk

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
3/5/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4785

Vraag nr. 4-5808 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Zowat 5 000 personeelsleden van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) krijgen in de loop van volgend jaar een nieuw uniform.

Zowel de treinbegeleiders, het verkoops- en onthaalpersoneel als de onderstationchefs worden in een nieuwe outfit gestoken.

Het nieuwe uniform past ook in de nieuwe huisstijl die de NMBS lanceert.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Hoeveel keer kregen de personeelsleden van de NMBS de voorbije twintig jaar een nieuw uniform?

2. Wat is de kostprijs van deze nieuwe uniformen?

3. Wat is de totale kostprijs van de nieuwe huisstijl die de NMBS stilaan zal lanceren?

Antwoord ontvangen op 3 mei 2010 :

1. Tijdens de voorbije twintig jaar werd het uniform van het Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-personeel twee maal gewijzigd. De vorige aanpassing dateert van 1999. Het uniform daarvoor dateerde van eind jaren 60.

2. De kostprijs van het nieuwe uniform is 276 euro; het bestaat uit:

- een hemd of blouse;

- een broek of rok;

- een jas, een trui;

- een das of halsdoek;

- een broeksriem, een regenjas, een wintersjaal, een hoofddeksel.

3. De vernieuwing van de huisstijl van NMBS was om meerdere redenen een noodzaak:

- sinds de splitsing van de vroegere NMBS in 2005 was het nodig opnieuw de missie van de operator NMBS te verduidelijken ten opzichte van de andere bedrijven binnen de spoorgroep (NMBS Holding, Infrabel);

- door de steeds toenemende concurrentie, in de eerste plaats in de sectoren van het goederenvervoer en het internationaal reizigersvervoer (vanaf 2010), heeft NMBS nood aan een sterker imago en is het belangrijk NMBS duidelijker als een merk te positioneren in haar diverse markten.

Van bij aanvang heeft NMBS ervoor gekozen het bekende “B”-logo en de naam NMBS/SNCB te behouden, zodat er geen behoefte was aan een (zeer) dure vervangingsoperatie overal in het land of op het rollend materieel of van een promotiecampagne voor het lanceren van een nieuw merk.

De kostprijs voor de ontwikkeling en invoering van de nieuwe huisstijl bedraagt:


Kostprijs (euro)

Ontwikkeling basiselementen huisstijl (merkenarchitectuur, grafische gids voor basistoepassingen, NMBS-tune )

134 000

Extra opdrachten (interne communicatie, promomateriaal, ondersteuning interne grafici, muziek corporate film)

63 400

Druk interne communicatiemiddelen met betrekking tot invoering nieuwe identiteit:

– krant

– brochure



9 485

3 399

Totaal

210 284