Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5806

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Fietsenstallingen - Diefstallen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
tweewielig voertuig
diefstal
spoorwegstation
beveiliging en bewaking
videobewaking
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4728

Vraag nr. 4-5806 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Fietsdiefstallen zijn in het algemeen een ware plaag. Elke stad, maar ook kleine dorpen worden dag in, dag uit getroffen door het fenomeen.

Ook de klanten van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) ontsnappen niet aan het wederrechtelijke toe-eigenen van hun tweewielers. In menig station van de NMBS worden de fietsenstallingen onderhouden en bewaakt door een zogenaamd " Fietspunt " dat wordt omschreven als een " sociale economie onderneming ". Een " Fietspunt " omvat een minimum pakket aan fietsgerelateerde publieke diensten.

Een minimum dienstenpakket omvat:

- toezicht op en onderhoud van (brom-)fietsstallingen;

- fietsverhuur;

- hersteldienst.

Uit ervaring van menig gebruiker van zulke fietsstallingen blijkt dat het met de veiligheid ervan niet bijster goed is gesteld. Zo werd me onlangs duidelijk gemaakt dat de nachtelijke diefstallen van fietsen aan fietsenstallingen die worden " bewaakt " door fietspunt schrikbarend hoog zijn. In sommige stations zijn diefstallen van vijf à zeven fietsen per nacht veeleer de regel dan de uitzondering. Dat blijkt niet onlogisch aangezien het toezicht zich in verschillende stations blijkbaar beperkt tussen 7.00 uur en 19.00 uur (website van " Fietspunt "). Dat neemt niet weg dat er aan verschillende niet betalende fietsenstallingen ook bewakingscamera's worden opgesteld die desgevallend ook beelden kunnen opleveren van nachtelijke criminele activiteiten (bijvoorbeeld in het station van Mechelen)

Vandaar de volgende vragen:

1. Waaruit bestaat de bewaking van de stallingen die in het fietspuntennetwerk zijn opgenomen? Hoe ver reikt de bewakingsplicht door " Fietspunt " precies?

2. Welke bewaking is er voorzien tijdens de avond en nacht?

3. Staan enkel de fietspunten in voor de bewaking van de fietsstallingen aan de NMBS-stations?

4. In welke NMBS-stations is er in camerabewaking voorzien van de fietsenstallingen?

5. Wie bekijkt de beelden en welk gevolg wordt hieraan gegeven bij vaststellingen van fietsdiefstallen?

6. Hoeveel fietsdiefstallen aan NMBS stations werden er in 2007 en 2008 geregistreerd? Graag kreeg ik ook een opsplitsing per station voor wat de Brusselse en Vlaamse stations betreft.