Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5327

van Olga Zrihen (PS) d.d. 7 december 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Sociale zekerheid - Prestaties volksgezondheid - Belg die in het buitenland woont - Overgang van het Belgische systeem naar het systeem in het land van residentie - Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid - Administratieve lasten - Vermindering

sociale zekerheid
Belgen in het buitenland
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid
ziekteverzekering

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
8/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4954

Vraag nr. 4-5327 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Ons socialezekerheidsstelsel is zeer ontwikkeld. Er is voorzien in uitkeringen in geval van ziekte, werkloosheid, werkonbekwaamheid wegens ziekte of invaliditeit, arbeidsongevallen of beroepsziekten. Daarbij komen nog de kinderbijslagen en de pensioenen.

De Belgische pensioenen kunnen in de hele wereld worden uitbetaald aan Belgen en aan de onderdanen van de Europese Unie, alsook aan de onderdanen van de landen die met België een socialezekerheidsverdrag hebben ondertekend.

Toch zouden er nog probleemsituaties zijn wanneer Belgen beslissen om zich definitief in het buitenland te vestigen en op termijn dus de geneeskundige verzorging en uitkeringen van het adoptieland te genieten.

Ik verneem dat er verschillende maanden nodig zijn voor de overgang van het Belgische gezondheidszorgsysteem naar dat van het adoptieland. In die periode kan de betrokkene in geval van ziekte of chirurgische ingreep geen enkele uitkering krijgen van België, noch van zijn nieuwe vaderland.

1.Kunt u mij bevestigen dergelijke gevallen zich effectief voordoen?

2. Zo ja, denkt u niet dat de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid de mogelijkheid zou kunnen bieden de administratieve lasten ter zake te verminderen en kunnen voorkomen dat de betrokkene bij gezondheidsproblemen in zijn nieuwe vaderland in een uiterst ingewikkelde situatie terechtkomt?

Antwoord ontvangen op 8 februari 2010 :

In antwoord op uw vraag, kan ik u het volgende meedelen.

Wanneer gepensioneerden van de Belgische wetgeving hun woonplaats naar een ander land overbrengen, kunnen zich in grote lijnen de drie volgende situaties voordoen:

1. De gepensioneerde verhuist naar een land waar hij met toepassing van de Europese regelgeving of de door België afgesloten multilaterale of bilaterale overeenkomsten betreffende de sociale zekerheid in zijn woonland aanspraak heeft op medische zorg voor rekening van België.

In zijn nieuwe woonland heeft hij recht op geneeskundige verstrekkingen krachtens de wettelijke ziekteverzekering van zijn woonland ten laste van België. Dit betekent dat hij behandeld wordt alsof hij verzekerd/gepensioneerd is in zijn woonland waarbij de geneeskundige verzorging wordt verleend door het orgaan van zijn woonplaats overeenkomstig de in zijn woonland geldende wetgeving.

Om dit recht te kunnen uitoefenen dient hij aan zijn Belgische verzekeringsinstelling het geëigende formulier te vragen (zoals bijvoorbeeld het formulier E.121 in het kader van Verordening (EEG) 1408/71) waarmee hij zich vervolgens bij een bevoegde verzekeringsinstelling in zijn woonland dient in te schrijven.

Mijn diensten zijn op de hoogte dat gepensioneerden die aan de voornoemde voorwaarden voldoen, soms problemen hebben om (onmiddellijk) toegang te krijgen tot medische zorg in hun woonland. Een mogelijke oorzaak hiervan is vaak de snelheid van de administratieve afhandeling van hun aanvraag tot inschrijving door de verzekeringsinstelling in hun woonland.

Dit is in wezen een probleem van de verzekeringsinstelling van het woonland, maar uiteraard nog meer voor de getroffen gepensioneerden. Waar mogelijk proberen mijn diensten, indien zij hiervan op de hoogte zijn of worden gebracht, bij de bevoegde instelling van het woonland te bemiddelen om de situatie van deze gepensioneerden zo snel mogelijk in orde te brengen.

2. De gepensioneerde verhuist naar een land waar hij met toepassing van de Europese regelgeving of de door België afgesloten multilaterale of bilaterale overeenkomsten betreffende de sociale zekerheid in zijn woonland aanspraak heeft op medische zorg voor rekening van zijn woonland.

Indien nodig bemiddelen mijn diensten ook in deze situatie bij de bevoegde instelling van het woonland om de situatie van de gepensioneerden zo snel mogelijk in orde te brengen.

3. De gepensioneerde verhuist naar een land waar hij geen beroep kan doen op de Europese regelgeving of de door België afgesloten multilaterale of bilaterale overeenkomsten betreffende de sociale zekerheid. In dit geval heeft hij in zijn woonland geen aanspraak op medische zorg voor rekening van België en dient hij zelf de nodige maatregelen te nemen voor een eventuele tegemoetkoming in de kosten van een medisch zorg verleend in zijn woonland.

Ik wil u evenwel niet onthouden dat in het kader van de Verordeningen (EG) 883/2004 en 987/2009 die op 1 mei 2010 in werking treden voorzien wordt in een uitwisseling van gegevens tussen de organen van de lidstaten langs elektronische weg, wat zou moeten bijdragen tot een snellere afwikkeling van de procedures voor de betrokkenen. Momenteel wordt gewerkt aan de nodige infrastructuur (het systeem voor de elektronische uitwisseling van gegevens betreffende sociale zekerheid — EESSI) op communautair niveau, en daarom is reeds een overgangstermijn voorzien tot en met 30 april 2012. Ik wil er evenwel uw aandacht op vestigen dat dit systeem voor de uitwisseling van gegevens langs elektronische weg enkel van toepassing zal zijn op de gepensioneerden die naar het buitenland verhuizen en hun recht op geneeskundige verzorging in hun nieuwe woonland laten gelden op grond van de bepalingen van voornoemde Verordeningen.

Voor wat België betreft, is het duidelijk dat de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) zal bijdragen aan de verkorting van de wachttermijn aangezien zij is aangewezen als uniek toegangspunt voor de gegevensuitwisseling tussen de organen of verbindingsorganen van de lidstaten langs elektronische weg.

Maar tegelijkertijd mag niet uit het oog verloren worden dat de KSZ geen bevoegde instelling is voor wat betreft het vaststellen en toekennen van het recht op geneeskundige verzorging in het kader van de Belgische wetgeving noch in het kader van de Europese regelgeving of van de door België afgesloten multilaterale of bilaterale overeenkomsten betreffende de sociale zekerheid