Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5178

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 7 december 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

BTW - Fraude - Uitstootrechten CO2 - Beltijden met mobiele telefoons - Grondstoffen (Strijd tegen BTW-carrousels)

BTW
belastingfraude
economisch delict
georganiseerde misdaad
emissiehandel
emissierechten

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
9/12/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4302

Vraag nr. 4-5178 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Brussels parket beschikt naar verluidt over aanwijzingen dat de organisatoren van BTW carrousels nu ook belastingsfraude plegen bij het verhandelen van CO2 uitstootrechten. Het fenomeen past binnen de algemene verschuiving van BTW- carrousels met goederen naar carrousels met diensten. Deze laatste blijken veel moeilijker te detecteren en vergen bijzondere expertise.

De verschuiving van BTW-carrousels naar diensten vergt een andere aanpak van de anti-fraude diensten. Ook de fraude op beltijd voor gsm’s zit in de lift.

Ik had dan ook volgende vragen :

1)Kan u gedetailleerd aangeven welke maatregelen u heeft getroffen om de expertise inzake BTW-carrousels met diensten te verhogen bij de controle diensten en/of de parketten alsook welke budgetten u hiervoor heeft uitgetrokken?

2)Meent u dat uw diensten over voldoende mankracht en expertise beschikt om BTW carrousels in CO2 uitstootrechten op te sporen en aan te pakken? Zo ja, hoeveel concrete gevallen van fiscale fraude met CO2 uitstootrechten hebben uw diensten reeds kunnen opsporen en kan u deze cijfers concreet duiden en toelichten en kan u aangeven welke bedragen ermee gemoeid waren in het totaal per jaar? Zo neen, welke maatregelen gaat u treffen?

3)Kan u aangeven hoeveel gevallen van fiscale fraude rond beltijd voor gsm’s uw diensten reeds hebben kunnen opsporen en aanpakken en kan u deze cijfers toelichten wat betreft aantal dossiers, betrokken bedragen ten nadele van de staat en aantal veroordelingen hieromtrent?

4)Naar verluidt worden tevens BTW carrousels opgezet rond grondstoffen zoals platinum. Kan u aangeven hoeveel gevallen van BTW fraude rond grondstoffen uw diensten reeds hebben kunnen opsporen en aanpakken en kan u deze cijfers toelichten wat betreft aantal dossiers en betrokken bedragen op jaarbasis ten nadele van de staat en aantal veroordelingen hieromtrent?

5)Klopt de informatie als zou de BTW fraude rond grondstoffen moeilijk te bewijzen zijn gezien betrokkenen beweren aan trading te doen? Kan u de problemen inzake de bewijslast toelichten en aangeven hoe uw diensten zich hiertegen wapenen?

Antwoord ontvangen op 9 december 2009 :

Het geachte lid gelieve hierna een antwoord te vinden op zijn onderscheiden vragen betreffende de maatregelen die de Bijzondere belastinginspectie (BBI) heeft genomen om zich te wapenen tegen de verschuiving van de BTW -carrousels naar “diensten”.

1. Om de expertise inzake BTW -carrousels met diensten te verhogen werden specifiek volgende maatregelen getroffen.

- De OCS (ondersteuningscel BTW -carrouselfraude) volgt nauwgezet de nieuwe tendensen inzake carrouselfraude op. De inspectiediensten van de BBI, de parketten en de federale politie worden door de OCS uitvoering ingelicht, via vormingsessies, omtrent de door hen ontwikkelde typologieën en de nieuwigheden op het vlak van BTW -carrouselfraude.

- Verder neemt de Belgische administratie zeer actief deel aan de diverse ATFS werkgroepen (anti tax fraud strategy) en aan tal van Fiscalis seminaries en workshops aangaande deze materie, waar nieuwe tendensen inzake carrouselfraude uitgebreid aan bod komen. De verslagen van deze seminaries en workshops worden vervolgens op het intranet van de BBI geplaatst.

- De intracommunautaire listing moet vanaf 1 januari 2010 maandelijks worden ingediend volgens een nieuwe recente gepubliceerde richtlijn (Richtlijn 2008/117 van 16 december 2008, Publ. L. 14/7 d.d. 20 januari 2009) en wordt uitgebreid met de intracommunautaire diensten.

Dit laatste laat toe om binnen het Eurocanet-systeem, zijnde een op Belgisch initiatief uitgewerkt Europees netwerk tussen bevoegde autoriteiten voor de tracering van carrouselgevoelige handelingen, ook die gegevens te verwerken, wat tot een vluggere detectie van fraudegevoelige dossiers inzake diensten zal leiden.

- In algemene zin heeft mijn administratie tevens maatregelen genomen om inzake carrouselfraude de communicatie- en werkprocedure voor kritische BTW -identificatienummers tussen de betrokken diensten van de BTW administratie en de BBI te optimaliseren en derhalve vlugger tot schrapping van verdachte BTW -nummers te kunnen overgaan.

Een contactpersoon binnen de BBI werd aangeduid waaraan twijfelachtige belastingplichtigen zullen worden gesignaleerd.

2. De afgelopen maanden werd inderdaad in bepaalde lidstaten vastgesteld dat er BTW -carrouselfraude werd gepleegd in de handel in CO2-emmissierechten, en dit voornamelijk in landen waar CO2 beurzen zijn gevestigd. Het feit dat Belgie niet over een CO2 beurs beschikt betekent echter niet dat we immuun zijn voor deze vorm van fraude daar er nog steeds emissierechten kunnen worden verhandeld tussen makelaars onderling. Concrete gevallen van fiscale fraude bij de verhandeling van desbetreffende rechten hebben mijn diensten tot nu toe nog niet opgespoord. Wel is m.b.t. deze problematiek een specifieke werkgroep opgericht

3. In het onderzoek naar fiscale fraude rond beltijd voor gsm’s werd voor wat betreft de BBI een bedrag van 4 193 371 euro ( aan BTW en DB) gevorderd. Mijn administratie heeft weet van één veroordeling.

4. Specifiek voor grondstoffen, met name platinium, werd één geval van carrouselfraude opgespoord. Dit specifiek dossier werd aangevat in 2009 en het onderzoek is nog lopende.

5. Zelfs indien betrokkenen beweren aan trading te doen, gelden nog altijd de normale regels en voorgeschreven wettelijke documenten opgenomen in het BTW-Wetboek en de koninklijke besluiten. Inzake bewijslast zijn er dus geen bijzondere afwijkingen in vergelijking met “klassieke” dossiers.

Sowieso vereist onderzoek in carrouseldossiers, wat ook de aard mag zijn van de verhandelde goederen, een specifieke aanpak, die gericht is op het in kaart brengen van het probleem en het opvolgen van de facturatiestroom. Gelet op het internationaal aspect van deze dossiers, zal het onderzoek veelal gebaseerd zijn op de inlichtingen verkregen van de andere lidstaten en dit overeenkomstig de bepalingen vervat in de Verordening (EG) nr. 1798/2003. Bovendien zal nog méér aandacht besteed worden aan bankbetalingen, transportdocumenten, geldigheid van BTW -nummers, enz..