Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-513

van Freddy Van Gaever (Vlaams Belang) d.d. 3 april 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Federale instellingen - Financiële lasten - Schulden - Tussenkomst van de Staat

openbare instelling
rijksbegroting
overheidsschuld
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij

Chronologie

3/4/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
5/1/2009Dossier gesloten

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-228
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2240

Vraag nr. 4-513 d.d. 3 april 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens cijfers van FOD Financiën zijn de schulden van de Staat tussen 2004 en 2005 met 3,02% gestegen. De door de Staat uitgegeven of overgenomen schuld steeg in dezelfde periode met 1,37%. Die evolutie is natuurlijk ongunstig, maar niet echt alarmerend. In zijn 163ste Boek meldt het Rekenhof echter op blz. 339 dat de schuld van sommige “instellingen waarvoor de Staat tussenkomt in de financiële lasten”, gestegen is met maar liefst 4 511 miljoen euro of 105,89%. Dat is meer dan een verdubbeling! Dit lijkt vooral een gevolg te zijn van de oprichting van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur en van de stijging van de schuld bij de Federale Investeringsmaatschappij. De andere instellingen – de Regie der Gebouwen, de plaatselijke overheden, de Nationale Delcrederedienst en ALESH – hebben hun schuld klaarblijkelijk gedeeltelijk kunnen afbouwen.

1. Waaraan was de stijging van de schuld bij de Federale Investeringsmaatschappij te wijten?

2. Heeft deze ongunstige evolutie zich de daaropvolgende jaren voortgezet?

3. Welke maatregelen zijn reeds genomen om de schulden van genoemde instellingen verder af te bouwen?

4. Hoe is de schuld van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur intussen geëvolueerd?