Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5102

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 1 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Vertragingen - Klachten - Juli-oktober 2009

reizigersvervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoersduur

Chronologie

1/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/1/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-5102 d.d. 1 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ook tijdens de afgelopen maanden hebben heel wat reizigers zich beklaagd over het gebrek aan stiptheid van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Ook de gebrekkige communicatie blijft een heikel punt. Bijgevolg was het begrip van de reizigers voor de stakingsactie van donderdag 5 november 2009 niet echt groot.

Graag kreeg ik voor de maanden juli, augustus, september en oktober 2009 een antwoord op de volgende vragen met telkens de cijfers opgesplitst per maand:

1.Hoeveel procent van de treinen reed écht stipt, met andere woorden volgens het boekje?

2.Hoeveel procent van de treinen had een vertraging tot zes minuten?

3.Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van zes tot tien minuten?

4.Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van meer dan tien minuten?

5.Hoeveel procent van de treinen had een vertraging van meer dan één uur?

6.Hoeveel treinen werden afgeschaft?

7.Hoeveel klachten ontving de NMBS van reizigers over vertragingen?

8.Hoeveel van deze klachten werden beantwoord?

9.Hoeveel aanvragen van reizigers om een vergoeding wegens herhaalde of eenmalige vertragingen ontving de NMBS ?

10.Hoeveel van die aanvragen werden aanvaard?

11.Hoeveel heeft de NMBS betaald aan schadevergoedingen wegens vertragingen?