Noodoproepen - In case of emergency (ICE) - Experiment - Sensibilisatie
eerste hulp
telefoon
mobiele telefoon
mobiele communicatie
23/11/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/12/2009) |
25/11/2009 | Dossier gesloten |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-5046
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6058
Bij een ongeval is het gebruikelijk dat de hulpverleners de naaste familie van het slachtoffer proberen in te lichten over de situatie. Het gebeurt echter geregeld dat de medewerkers van de hulpdiensten niet weten welke personen gecontacteerd dienen te worden.
Verschillende kringen in de hulpverleningssector dringen erop aan om het gebruik van het “ICE“-principe (in case of emergency) via een sensibiliseringscampagne meer kenbaar te maken. Die standaardnaam in de mobiele telefoon zou dan overeenstemmen met de te contacteren persoon of personen. De afkorting zou internationaal reeds bekend zijn, maar in ons land is dat nog niet echt doorgedrongen. Toch zou het mijn inziens een goede oplossing kunnen aanreiken voor bestaande problemen.
1. Is de minister op de hoogte van de problemen die zich stellen bij het contacteren van de familie bij een ernstig incident?
2. Kent ze het “ICE“-principe?
3. Vindt ze het een goed voorstel om dat principe ook in ons land verder te ontwikkelen en bekend te maken bij de burgers?
4. Is ze bereid om daar in de nabije toekomst concrete initiatieven voor te nemen?