Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5069

van Franco Seminara (PS) d.d. 19 november 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Technische controle - Fiat 500 - Problemen - Controlecriteria - Betrouwbaarheid - Evaluatie - Uniformiteit op Europees niveau

technische keuring

Chronologie

19/11/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/12/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6075

Vraag nr. 4-5069 d.d. 19 november 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Meer dan twee jaar nadat de Fiat 500 op de Belgische markt werd gebracht, blijkt thans dat er problemen zouden zijn bij de ophangingstest die elk voertuig tijdens de verplichte technische controle moet ondergaan.

Volgens recente persartikelen zou de Fiat 500 bij die technische controle systematisch een rode kaart krijgen omdat de schokdemping op de achteras ontoereikend is.

Die situatie is onbegrijpelijk omdat de organisatie Touring onderstreept dat de Fiat 500 getest werd door European New Car Assessment Programme (EuroNCAP) en het voertuig daarbij 35 punten scoorde, wat overeenstemt met vijf sterren op het vlak van de bescherming van volwassenen in de wagen.

De organisatie Touring en de Italiaanse constructeur zeggen dus dat ze “verrast” zijn door die situatie en onderstrepen dat het probleem zich uitsluitend in België voordoet.

Bijgevolg wordt er getwijfeld aan de betrouwbaarheid van de techische controle in ons land omdat de wagen tijdens de crashtests uitstekende punten behaald heeft op het vlak van veiligheid van de passagiers.

Het is misschien nuttig, zoals verschillende waarnemers in de automobielsector onderstrepen, het systeem of de bij de technische controle gehanteerde criteria te verbeteren omdat er steeds meer kleinere en veiliger wagens op de markt komen.

1. Wat is de mening van de staatssecretaris? Zijn onze criteria voor de technische controle echt betrouwbaar of hebben we een achterstand ten opzichte van onze buren?

2. Wordt er gedacht aan een evaluatie van de situatie? Zou het niet opportuun zijn onze criteria voor de technische controle op Europees niveau gelijk te schakelen?