Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5000

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 10 november 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Vertragingen, spoorveranderingen, aansluitingen - Communicatie met de reizigers

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
consumentenvoorlichting

Chronologie

10/11/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5834

Vraag nr. 4-5000 d.d. 10 november 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Andermaal signaleren reizigers mij problemen inzake de communicatie door treinconducteurs en in stations van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). In Brussel-Centraal is het de afgelopen weken enkele keren voorgevallen dat reizigers op treinen, die uiteraard in vertraging waren, stapten waarvan nadien bleek dat ze niet de treinen waren die stonden aangekondigd op de informatieschermen. In het station hebben de speakers het nagelaten om de reizigers er attent op te maken dat de trein die aankwam op het spoor niet de trein was die aangekondigd was.

Andere problemen betreffen reizigers uit Brussel die moeten overstappen in Leuven richting Aarschot, Antwerpen, Hasselt. Toen de trein maandagavond 26 oktober 2009 richting Luik–Eupen in vertraging was, vroegen deze reizigers zich af of de aansluiting verzekerd zou zijn in Leuven. Op de trein heeft de conducteur nagelaten om hierover iets aan te kondigen. De vertraging werd niet eens gemeld. Toen reizigers de conducteur persoonlijk aanspraken, meldde die eerst dat hij het niet wist en na enig aandringen meldde hij dat de treinaansluiting niet verzekerd kon worden.

Op een andere trein van Brussel naar Gent-Sint-Pieters via Aalst, die opeens via een ander parcours naar Gent spoorde, werd niet gecommuniceerd over de wijziging van het traject. Toen reizigers aan de conductrice uitleg vroegen en haar erop wezen dat ze deze informatie niet had afgeroepen, luidde het antwoord luidde dat “ de trein een andere weg nam om de lijn te ontlasten, maar dat ze al blij was dat de trein überhaupt reed “.

Dergelijke voorvallen zijn absoluut geen toonbeelden van klantvriendelijkheid en staan in schril contrast met de herhaaldelijke aankondigingen van de NMBS dat er bijzondere inspanningen worden gedaan om de communicatie te verbeteren.

1.Waarom valt het nog steeds voor in Brussel-Centraal dat de verkeerde treinen worden aangekondigd op de informatieschermen?

2.Waarom laten conducteurs na om reizigers op de hoogte te brengen van vertragingen en van het al of niet verzekerd zijn van aansluitingen?

3.Hoort het tot de taken van de conducteurs om contact op te nemen met de stations indien de treinen vertraging hebben waardoor een aantal reizigers de aansluiting dreigt te missen? Zo ja, onder welke omstandigheden?

4.Zijn de conducteurs er volgens hun officiële instructies toe gehouden om trajectveranderingen op de trein mee te delen aan de reizigers?

5.Zal de geachte minister eindelijk maatregelen nemen om de NMBS ertoe te dwingen consequent en correct te communiceren aan de reizigers van het ogenblik dat de treinen vijf minuten vertraging hebben of wanneer ze volgens een ander traject rijden?