Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4909

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 28 oktober 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Carpooling en carsharing - Aanmoediging - Maatregelen

carpooling
pendel
duurzame ontwikkeling
gemeenschappelijk vervoer
duurzame mobiliteit
fiscale stimulans

Chronologie

28/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
16/11/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4908

Vraag nr. 4-4909 d.d. 28 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Federaal Plan inzake duurzame ontwikkeling 2004-2008 vermeldt in punt 32711 dat de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer en de FOD Financiën gezamenlijk zullen werken aan de aanmoediging van carpooling, carsharing en het ophalen van werknemers door de onderneming. Deze maatregelen zouden in de periode 2009-2012 door de Interdepartementale Commissie duurzame ontwikkeling opgevolgd worden.

1. Welke maatregelen werden sinds 2008 in deze context reeds genomen?

2. Kan er een schatting gemaakt worden van de impact van deze maatregelen?

3. Kan er in het bijzonder een schatting gemaakt worden van het aantal bedrijven dat sinds de invoering van deze maatregelen is overgegaan op een systeem van het ophalen van werknemers?

Antwoord ontvangen op 16 november 2009 :

1. Ik heb in november 2008 het medisch attest afgeschaft voor bestuurders die met een bedrijfswagen of dienstwagen collega’s vervoeren, onder meer op weg van en naar het werk. Deze maatregel bevordert het carpoolen. Hij was noodzakelijk omdat in de praktijk bleek dat het fiscaal voordeel dat gegeven wordt in geval van door de werkgever georganiseerd gemeenschappelijk vervoer via carpooling weinig effect had omdat werkgevers hier niet toe overgingen wanneer de werknemers geen medisch attest hadden, wat zeer weinig het geval was.

Ik heb ook steun gegeven aan Taxistop om via een nieuwe verzekering extra bescherming te geven aan carpoolers bovenop de verplichte auto- en arbeidsongevallenverzekering. In de verzekering zit rechts- en psychologische bijstand na een ongeval bij woon-werkverkeer, waarbij de automobilist en zijn inzittenden betrokken zouden zijn.

2. Wat betreft de eerste maatregel zijn er nog geen cijfers beschikbaar.

Aangaande de tweede maatregel blijkt dat hij niet het verhoopte effect heeft gesorteerd. Er mag worden aangenomen dat de daling van de brandstofprijzen en de daarmee gepaard gaande heropleving van het gebruik van de privéwagen in dezelfde periode dat de campagne liep, het succes ervan in negatieve zin heeft beïnvloed.

3. Zoals hoger aangegeven kan die inschatting momenteel niet worden gemaakt. Zonder dat de link kan worden bewezen met de hierboven beschreven maatregelen blijkt uit de tweede diagnostiek van de woon-werkverplaatsingen wel dat er in 2008 een lichte stijging valt waar te nemen van het aantal bedrijfseenheden dat carpooling organiseert. In 2005 ging het om 5%, in 2008 om 6,5%. Als we de cijfers uitsplitsen per gewest dan gaf dit voor Vlaanderen 6% in 2008 tegenover 4,8% in 2005, voor Wallonië 7,3% in 2008 tegenover 4,5% in 2005 en voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 7% in 2008 tegenover 7,1% in 2005.