Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-487

van Christophe Collignon (PS) d.d. 12 maart 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Lijn 125 Luik-Namen - Capaciteit van de treinen - Piekuren

reizigersvervoer
pendel
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoerscapaciteit

Chronologie

12/3/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/4/2008)
19/3/2008Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-717

Vraag nr. 4-487 d.d. 12 maart 2008 : (Vraag gesteld in het Frans)

Ik heb vernomen dat het aantal beschikbare plaatsen op het traject Luik-Namen sinds september 2007 drastisch is gedaald. Die daling is vooral verontrustend op de lokale treinen, waar de driedelige treinstellen vervangen werden door dubbele treinstellen. Er was vroeger ook al een grote bezetting, maar er was genoeg plaats voor de reizigers. Met de herziening en inkrimping van het aanbod tussen 16.00 en 17.00 uur, brengt de NMBS de reizigers in moeilijke situaties inzake comfort en veiligheid.

Hetzelfde probleem doet zich ’s morgens voor want de L-trein 4977 en de L-trein 5677, die vanaf nu uit twee delen zullen bestaan, hebben onvoldoende zitplaatsen om de pendelaars te vervoeren. Dat heeft tot gevolg dat de reizigers in de tussencompartimenten zullen moeten staan, waar de optimale veiligheid niet kan worden verzekerd.

Als de regering van de mobiliteit en het spoorwegvervoer een prioriteit wil maken, dan moeten de reizigers in aanvaardbare omstandigheden kunnen worden vervoerd. Als de NMBS niet aan de behoeften van de reizigers kan tegemoetkomen, dan komt ze haar verbintenissen niet na. Dat is schadelijk voor haar imago en op lange termijn ook voor de klanten.

Om op een gepaste manier tegemoet te komen aan de noden van de pendelaars, moet de NMBS uiteraard over voldoende werkingsmiddelen beschikken, maar vooral meer rekening houden met de grieven van haar klanten. De luisterbereidheid ten opzichte van de klanten moet een prioriteit zijn in de openbare dienstverlening.

Ik zal mijn vraag echter beperken tot de lijn 125 die Namen met Luik verbindt.

Welke oplossingen worden overwogen voor het teveel aan passagiers tussen 7 en 8 uur en tussen 16 en 17 uur? Het is uitermate belangrijk dat het probleem van de buurttreinen, dus de L- en de P-treinen, wordt opgelost. Het zou goed zijn opnieuw over te schakelen op het vroegere, bevredigende, systeem, namelijk drie rijtuigen. Ik vind het onaanvaardbaar dat de capaciteit, die al onvoldoende was, nog meer wordt beperkt. Elke reiziger heeft recht op degelijk openbaar vervoer, in het bijzonder op het gebied van comfort en veiligheid.