Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4840

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 22 oktober 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Fedasil - Selectie- en aanwervingprocedures - Controle en motivering - Maatregelen

Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers
overheidsapparaat
aanwerving
openbaarheid van het besluitvormingsproces

Chronologie

22/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
16/11/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4450

Vraag nr. 4-4840 d.d. 22 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Over het algemeen is het Rekenhof tevreden over de selectie- en aanwervingsprocedures van Fedasil, maar er blijven toch enkele pijnpunten. Eén daarvan is het gebrek aan controle en motivering.

De documenten van de niet-geselecteerde kandidaten (curriculum vitae, individuele beoordelingsfiches…) blijven in de centra en worden niet samen met het uiteindelijke wervingsdossier ter controle naar het hoofdbestuur gestuurd. Het hoofdbestuur kan dus niet nagaan of de kwalificaties van de kandidaten onderling voldoende werden vergeleken en of de meest geschikte kandidaat werd geselecteerd. Bovendien ontbreekt bij vele selecties een degelijke motivatie. Het principe van gelijke toegang tot het openbaar ambt impliceert nochtans dat duidelijk geargumenteerd moet worden waarom een bepaalde persoon uit de selectie in dienst wordt genomen. Dergelijke motivering wordt idealiter vastgelegd in een proces-verbaal van selectie, ondertekend door alle juryleden. Hiermee wordt ook tegemoetgekomen aan de eis tot de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen, zoals vastgelegd in de wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen van 29 juli 1991. De processen-verbaal van selectie van Fedasil bevatten echter alleen de eindbeoordeling van kandidaten - van niet geschikt tot zeer geschikt - zonder inhoudelijke motivatie. Het ontbreken van zulke motivatie is nog zorgwekkender als meer dan één kandidaat als 'zeer geschikt' werd beoordeeld en toch slechts één van hen in dienst wordt genomen. Dit zet de deur open voor misbruiken. De individuele beoordelingsformulieren van de juryleden bij het selectie-interview vermelden natuurlijk sommige inhoudelijke elementen, maar deze formulieren worden niet altijd nauwkeurig ingevuld. Ze bevatten niet altijd een formele eindbeslissing en een bijhorende motivatie. Ze zijn vaak niet ondertekend door alle juryleden. Niet alle beoordelingsformulieren van alle kandidaten worden bewaard. Deze formulieren kunnen een echt proces-verbaal dus niet vervangen.

Heeft de geachte staatssecretaris reeds opdracht gegeven de documenten van niet-geselecteerde kandidaten samen met het uiteindelijke aanwervingsdossier ter controle naar het hoofdbestuur van Fedasil te laten verzenden?

Welke concrete maatregelen heeft Fedasil reeds genomen om de selecties beter te laten motiveren en te laten vastleggen in een proces-verbaal met motivatie, ondertekend door alle juryleden?

In antwoord op de opmerkingen van het Rekenhof had Fedasil een aantal verbeteringen en aanpassen aangekondigd. Zijn deze reeds uitgewerkt? Komen ze volledig tegemoet aan de kritiek van het Rekenhof? Worden deze reeds in praktijk toegepast?

Fedasil beloofde "steekproefsgewijze" controles op de selectieprocedures. Acht hij dit voldoende? Is het niet wenselijk dat het hoofdbestuur systematisch de selecties van de centra controleert?

Antwoord ontvangen op 16 november 2009 :

In antwoord op uw vraag, deel ik u mee dat de inhoud van uw vraag tot de uitsluitende bevoegdheid behoort van mijn collega, de heer Philippe Courard, Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie.