Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4820

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 22 oktober 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Fonds voor de beperking van de milieuoverlast in de omgeving van de luchthaven Brussel-Nationaal - Werking - Resultaten

begrotingsfonds
luchthaven
Brussels Airport Company
lawaai
milieuheffing
luchtverkeer

Chronologie

22/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
12/11/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4820 d.d. 22 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Fonds voor de beperking van de milieuoverlast van de luchthaven Brussel-Nationaal werd opgericht bij artikel 232 van de wet van 12 augustus 2000 houdende sociale budgettaire en andere bepalingen. Dat gebeurde in het kader van de milieuproblematiek die zich rond de luchthaven van Zaventem voordoet. Het Fonds diende te worden beheerd door het toenmalige ministerie van Verkeer en Infrastructuur, bestuur van de Luchtvaart, nu allicht de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer, afdeling Luchtvaart.

Het Fonds diende te worden gespijsd door boeten en gebruiksheffingen, door de Ministerraad nog nader te bepalen, en door stortingen te verrichten door het toenmalige Brussels International Airport Company (BIAC), momenteel The Brussels Airport Company, die hieruit zouden voortvloeien. Meer bepaald dacht men aan boetes die geïnd worden bij de luchtvaartmaatschappijen die de voorziene start- en landingsprocedures niet in acht nemen, en een gerichte verhoging van sommige gebruiksheffingen.

Naar verluidt besliste in de loop van 2001 de toenmalige regering over het principe om in dit verband een lawaaitaks van 25 frank tijdens de dag en 30 frank tijdens de nacht per passagier en per 100 kg. vracht in te voeren.

De inkomsten zouden daarentegen worden gebruikt voor drie zaken:

- de dekking van de werkingskosten;

- het uitbetalen van premies voor geluidsisolatie van bestaande woningen;

- het opkopen van woningen.

Dit alles met de bedoeling om diverse projecten en maatregelen te financieren die bestemd zijn om de milieuoverlast die door het luchtverkeer in de luchthaven van Zaventem te beperken.

Veel is hiervan echter blijkbaar niet terecht gekomen. In antwoord op mijn schriftelijke vraag 4-4093 mag ik immers van de staatssecretaris vernemen dat er binnen dit Fonds geen enkele activiteit werd geregistreerd.

Vandaar de volgende vragen:

1. Werd er ooit concreet uitvoering gegeven aan de bepalingen van artikel 232 van de wet van 12 augustus 2000? Zo nee, waarom niet?

2. Wat is er meer bepaald geworden van de aangekondigde lawaaitaks, waarover een principiële beslissing was genomen?

3. Welke (andere) maatregelen werden door de federale regering inmiddels genomen om de milieuoverlast in Zaventem, zoals diegene waarvoor dit fonds bedoeld was, te beperken?

a. Werden er ooit premies voor geluidsisolatie van bestaande woningen uitgekeerd? Zo ja, via welke weg, voor hoeveel huizen en voor welke bedragen?

b. Werden er ooit woningen opgekocht? Zo ja, hoeveel, voor welke bedragen via welke regeling?

4. Werd de milieuoverlast in Zaventem en omgeving inmiddels op een andere wijze aangepakt? Zo ja, op welke wijze?

5. Acht de geachte staatssecretaris de inwerkingtreding van dit Fonds momenteel nog noodzakelijk en relevant? Zo neen, waarom niet, en wordt dit fonds dan afgeschaft?

Antwoord ontvangen op 12 november 2009 :

1. De oprichting van het FBMOL fonds was een budgettaire maatregel die werd genomen tijdens een vorige legislatuur. De werking van het fonds en het spijzen ervan met inkomsten hadden nood aan uitvoeringsbesluiten. U weet echter wel dat het beleid inzake het beheer van de geluidsoverlast op Brussel-Nationaal tijdens de voorbije tien jaar een zekere instabiliteit heeft gekend. Die instabiliteit en de constante evolutie van het dossier verklaren wellicht het gebrek aan uitvoeringsbesluiten.

2. Ik heb geen weet van een principiële beslissing over een lawaaitaks die, ik herhaal, zou genomen zijn tijdens een voorbije legislatuur.

3., 4. en 5. In december 2008 heeft de federale regering een geheel aan maatregelen genomen om de geluidsoverlast voor de omwonenden te verminderen. Die maatregelen houden met name in dat er tijdens de nacht stilteperiodes worden ingevoerd, dat de meest lawaaierige vliegtuigen verboden worden en het aantal nachtvluchten wordt beperkt. De regering heeft tevens beslist om een aanbeveling te verstrekken aan het Vlaamse en het Brussels Hoofdstedelijke Gewest om een samenwerkingsakkoord af te sluiten. Dit samenwerkingsakkoord is nodig om een coherente politiek te voeren over het beheer van de geluidsoverlast die maatregelen vereist op het vlak van ruimtelijke ordening. De opportuniteit om dit fonds te activeren of te schrappen zal worden geëvalueerd na afloop van de beraadslagingen met de Gewesten.