Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4791

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 15 oktober 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Internet - Opzoeken van de informatie over gezondheid - Sensibilisatie over de gevaren

internet
raadpleging van informatie
bescherming van de consument
popularisering
volksgezondheid

Chronologie

15/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/11/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5309

Vraag nr. 4-4791 d.d. 15 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens verbruikersorganisatie Test Aankoop dient wie naar gezondheidsinformatie zoekt op het internet kritisch te werk te gaan en over de gevonden informatie te praten met zijn arts of apotheker.

Ook is het aangeraden na te gaan of de maker van de website commerciële of andere belangen heeft bij de informatie. Zogenaamde wondermiddelen dienen gewantrouwd te worden en ook blogs en internetfora moeten met de nodige argwaan bekeken worden.

Uit de bevraging van Test Aankoop blijkt bovendien dat velen zich niet bewust zijn van het feit dat er op het internet heel wat onjuiste info circuleert.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Welke conclusies trekt de geachte minister uit de bevindingen van Test Aankoop?

2. Acht zij het aangewezen de mensen en / of artsen duidelijk te informeren over de gevaren verbonden aan sommige informatie op het internet?