Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4695

van Franco Seminara (PS) d.d. 6 oktober 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Contracten - Vervaldata - Alarmsysteem van Test-Aankoop - Toepassing op handelszaken - Samenwerking - Dwingend wettelijk kader

contract
verbreken van een contract
bescherming van de consument

Chronologie

6/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/11/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5891

Vraag nr. 4-4695 d.d. 6 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Terwijl de Belgen gemakkelijk zouden kunnen besparen door de vervaldata van hun contracten in het oog te houden, bewijzen studies dat heel wat consumenten letterlijk gegijzeld worden door de uiterst korte termijn waarover ze beschikken om hun contract zonder kosten op te zeggen.

Zo heeft Test-Aankoop inzake autoverzekeringen niet nagelaten de handelwijze van sommige autoverzekeraars aan de kaak te stellen. De prijsverhoging wordt eenvoudigweg op het kwijtschrift van de premie vermeld zonder dat de verzekerde daarvan binnen de door de wet opgelegde termijn op de hoogte wordt gebracht, namelijk ten minste negentig dagen vóór de vervaldatum van de premie.

Bovendien zwijgen talrijke verzekeringsmaatschappijen over de mogelijkheid van de verzekerde om zijn verzekering op te zeggen in de periode van dertig dagen vanaf de mededeling van de prijsverhoging.

Een systeem waarbij de consument wordt verwittigd wanneer een contract op zijn einde loopt, zoals wordt voorgesteld door Test-Aankoop, de organisatie voor consumentenbescherming, is dus wel degelijk zinvol.

Opdat een klant zijn contract zou kunnen opzeggen uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur na de toepassing van de wijzigingen en hij zich tot een voordeliger maatschappij zou kunnen wenden, moet hij persoonlijk en tijdig op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheid om het contract zonder kosten op te zeggen. Dat gebeurt echter veel te weinig !

Kunt u het systeem goedkeuren dat Test-Aankoop heeft uitgewerkt om ontevreden contractanten te bevrijden van het contract dat hen met een operator verbindt?

Zo ja, zult u maatregelen nemen om het door de handelsmaatschappijen te doen toepassen?

Kan, met het oog op een betere consumentenbescherming, niet worden gedacht aan de invoering van een meer dwingend wettelijk kader om de handelsmaatschappijen te verplichten hun klanten nauwkeuriger te informeren over de contracten waarvan de vervaldag nadert?