Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-445

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 4 maart 2008

aan de minister van Pensioenen en Maatschappelijke Integratie

Fedasil - Ontbreken van controles op betalingen

Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers
verificatie van de rekeningen

Chronologie

4/3/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/4/2008)
19/3/2008Antwoord

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-729

Vraag nr. 4-445 d.d. 4 maart 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij de uitvoering van betalingen door Fedasil wordt geen sluitende controle meer uitgeoefend. Hierdoor bestaat volgens het Rekenhof het risico dat betalingen op verkeerde rekeningen worden uitgevoerd of dat facturen tweemaal of zonder de vereiste goedkeuring ter betaling worden aangeboden.

1. Heeft de geachte minister reeds een systeem ingevoerd om in de toekomst een sluitende controle op deze betalingen te garanderen?

2. Heeft de geachte minister laten nagaan in hoeveel gevallen verkeerde, dubbele of niet-goedgekeurde betalingen werden uitgevoerd? Om welke bedragen ging het? Werden maatregelen genomen om onterecht gestorte bedragen terug te vorderen? Welk bedrag kon effectief teruggevorderd worden?

Antwoord ontvangen op 19 maart 2008 :

Het Agentschap dat werd opgericht in mei 2002 is sinds januari 2003 autonoom op boekhoudkundig en budgettair vlak. Tot dan werden alle budgettaire operaties van de opvangcentra, gaande van aanwervingen tot machtigingen tot uitbetalingen uitgevoerd door de FOD Sociale Zekerheid.

Tijdens deze periode werd een adjunct-directeur « Begroting en Financiën » aangeworven die er van bij haar indiensttreding in september 2002 mee belast werd een boekhoudkundige dienst op te richten, het personeel aan te werven, een budgettair en economisch begrotingsplan op te stellen, een model van boekhoudkundige procedures op te stellen en boekhoudkundige software aan te kopen om vanaf 1 januari 2003 alle financiële operaties te registreren.

In de eerste maanden na de oprichting van Fedasil bestond wel degelijk een risico op dubbele betalingen door de organisatie van het voorlopige boekhoudkundige systeem dat op enkele maanden tijd werd ingevoerd en de gelijktijdige behandeling van facturen door de FOD Sociale Zekerheid voor de uitgaven vóór 2003. Toch benadrukken we dat het aantal dubbel betaalde facturen in verhouding tot het jaarlijks behandelde facturen (min of meer 50 000) zeer beperkt was (een dertigtal facturen). Voor de boekingsjaren 2003 tot 2005 wordt het aantal dubbele betalingen op ongeveer 50 000 euro geraamd op een jaarbegroting van meer dan 200 miljoen euro, waarvan alles teruggevorderd werd.

Er dient aan toegevoegd te worden dat aangezien Fedasil geen toegang had tot het computersysteem van de FOD, het Agentschap onmogelijk de machtigingen tot betaling van de FOD kon verifiëren.

Met de ingebruikname van het nieuwe geïntegreerde beheerssysteem (progiciel ERP) vanaf 2006, waardoor de budgettaire en boekhoudkundige operaties geleidelijk werden gedecentraliseerd en de functies van rekenplichtige en boekhouders werd gescheiden alsook de verbetering van de controleprocedures van de dienst « Begroting en Financiën » van het hoofdbestuur die instaat voor de regelmatigheid en de correctheid van de operaties, is het risico op dubbele betalingen sterk verminderd.