Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4397

van Franco Seminara (PS) d.d. 11 september 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

De Post - Huidig beleid - Sluiting van postkantoren - Opdrachten openbare dienstverlening -Gemeentelijke postagentschappen - Plan

postdienst
universele dienst

Chronologie

11/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/10/2009)
9/11/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4397 d.d. 11 september 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

De gebeurtenissen van de jongste dagen in Louvain-la-Neuve, met de vreedzame bezetting van het enige postkantoor, hebben de polemiek over de liberalisering van de openbare dienstverlening opnieuw op gang getrokken en de impopulariteit van het huidige beheer van De Post opnieuw in het daglicht geplaatst.

Die sluiting kadert in het grote herstructureringsplan van het postnetwerk, dat het voorwerp was van sterke tegenkanting van een groot deel van de bevolking dat gehecht is aan “zijn”postkantoor en aan het begrip “openbare dienstverlening”.

Het gaat daar immers om het op de helling zetten van de volledige dienstverlening van een postkantoor ten opzichte van andere alternatieven zoals de PostPunten.

De directie van De Post wil met alle middelen besparingen realiseren. De bestuurders hebben zelf erkend dat met de sluiting van de kantoren jaarlijks 75 miljoen euro kan worden bespaard, wat beduidend minder is dan de winst die ze nu realiseren en belachelijk weinig in het licht van de 900 miljoen euro “in kas” die de bestuurders willen uitdelen aan de aandeelhouders.

Omdat de vervaldag van het huidige beheerscontract nadert en de regering de toepassingsvoorwaarden van de liberalisering van de postsector zal moeten vastleggen, is het belangrijk koerswijzigingen te eisen om De Post opnieuw populair te maken, en ervoor te zorgen dat ze de bevolking een kwaliteitsvolle dienstverlening biedt.

Ik heb dan ook een aantal vragen.

Uit de gebeurtenissen van de jongste dagen blijkt dat de dialoog tussen het overheidsbedrijf, de gemeenten, de academische overheden en de bewoners absoluut ontoereikend is.

Bent u bijgevolg niet van oordeel dat het spijtig, of zelfs ontoelaatbaar, is dat een bedrijf als De Post zonder overlegmogelijkheid verzaakt aan zijn missie van openbare dienstverlening?

Met het oog op het behoud van een kwaliteitsvolle postdienst en daarmee samenhangend de redding van een bankdienst in de buurt, van essentieel belang voor de ouderen en de gewone mensen, moeten voor elke sluiting van een postkantoor ernstige alternatieven worden voorgesteld.

Hoe denkt u in dat opzicht over de idee van de oprichting van echte partnerships met overheden zoals de gemeentelijke postagentschappen? Welke gevolgen zult u daaraan geven?

Welke inspanningen zullen in het kader van de herziening van het beheerscontract van De Post, worden gedaan opdat die laatste het begrip openbare dienstverlening op een positieve manier in haar doelstellingen zou opnemen en de opdrachten van openbare dienstverlening effectief zou aanmoedigen?

Antwoord ontvangen op 9 november 2009 :

1. De Post verzaakt niet aan haar opdrachten van openbare dienstverlening. De omvorming van het netwerk van verkooppunten heeft immers plaats in het kader van het beheerscontract dat met de Belgische overheid werd afgesloten. Die omvorming is absoluut nodig om de toekomst van het bedrijf te vrijwaren op een markt die op 1 januari 2011 totaal wordt vrijgemaakt.

Vandaag veroorzaken de activiteiten van de postkantoren op jaarbasis enkele tientallen miljoen euro verlies. Bijgevolg brengen zij de levensvatbaarheid van het bedrijf in het gedrang. In talrijke Europese landen hebben de postoperatoren zich al voorbereid op de vrijmaking, soms door simpelweg hun netwerk van postkantoren af te schaffen. De Post, in tegenstelling tot haar voornaamste concurrenten, koos resoluut voor een andere weg. Ze werkte een “multikanalenstrategie” uit, met als hoofdkenmerk dat PostPunten, postkantoren, zegelwinkels en eShop op internet naast elkaar bestaan.

Deze omvorming schaadt dus geenszins de verschillende opdrachten van openbare dienstverlening zoals ze in het beheerscontract staan en met de federale regering werden overeengekomen.

De Post staat in het kader van haar omvormingsprojecten open voor dialoog, zowel met de vakbonden als met de lokale besturen. Wat die laatste betreft, ontmoette de gedelegeerd bestuurder van De Post in 2007 en 2008 persoonlijk de meeste Belgische burgemeesters. Ik zal De Post ertoe aansporen om altijd verder te blijven communiceren en om goed de redenen voor de talrijke veranderingen uit te leggen.

2. Vandaag bestaat er in België al een samenwerking met de gemeentes Antwerpen, Froidchapelle, Sint-Niklaas, Les Bons Villers, Hensies en Zoersel. Daar kunnen nog meer partnerschappen bijkomen voor zover die een antwoord kunnen bieden op zowel de verwachtingen van De Post, als die van de lokale besturen in kwestie en de klanten.

3. Zonder te willen vooruitlopen op de afloop van de onderhandelingen over het volgende beheerscontract, kan ik meedelen voorstander te zijn van het behoud van het netwerk zoals dat nu is gepland, namelijk 1 300 punten waarvan 650 kantoren. Er moet echter worden onderzocht onder welke voorwaarden het voortbestaan van dat netwerk op economisch vlak kan worden gerechtvaardigd. Ik zal ook het belang benadrukken van maatregelen ter verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening in de nieuwe verkooppunten, om de continuïteit van de dienstverlening te verzekeren en om de klanten zo goed mogelijk te informeren over de mogelijkheden van het verkoopsnetwerk.