Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4342

van Franco Seminara (PS) d.d. 7 september 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Telefoonoperatoren - sms - Te hoge tarieven in België - Europese eisen - Respect

mobiele telefoon
Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie
communicatietarief
mobiele communicatie

Chronologie

7/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/10/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5867

Vraag nr. 4-4342 d.d. 7 september 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Volgens een Europese vergelijking die de verbruikersorganisatie Test-Aankoop heeft gemaakt van de tarieven van de binnenlandse sms-berichten die door de operatoren van mobiele telefonie worden toegepast, zou het best kunnen dat België, afhankelijk van de formules en profielen, drie tot vier keer duurder is dan zijn Europese buren.

Op basis van drie verbruikersprofielen (licht, middelmatig en intensief), blijkt uit de studie dat het in Nederland minder duur is om te telefoneren en sms-berichten te sturen.

België komt nergens op de eerste plaats, en Proximus en Mobistar (die meer dan drie vierde van de Belgische abonnementen hebben) bevinden zich nooit bij de goedkoopste aanbiedingen.

Volgens Test-Aankoop zijn de oorzaken van die situatie al lang gekend: geen mededinging, gebrek aan transparantie en de inertie van de Belgische regulator, het Belgisch Instituut van Post- en telecommunicatiediensten (BIPT). Die situatie biedt de operatoren de mogelijkheid hun winstmarges gevoelig te verhogen aangezien hun vaste kosten de jongste jaren gedaald zijn.

Die situatie is vandaag nog tegenstrijdiger omdat de Europese Commissie een bovengrens voor de tarieven voor roaming heeft opgelegd (transnationale oproepen en sms-berichten) en iets dergelijks op het Belgische niveau niet bestaat.

Vandaar mijn vragen :

1. Wanneer zal ons land zich schikken naar de eisen van de Europese Commissie die de lidstaten aanspoort om voor de gebruikers de gunstigste tarieven toe te passen?

2. Zult u het IBPT in dat opzicht aanmoedigen om de tarieven van de sms-berichten in België te beperken tot 0,06 euro?

2. Meer algemeen, aan welke maatregelen denkt u om een grotere transparantie te verzekeren in de telecommunicatiesector en om de verbruikers beter te beschermen?

4. Hoe staat u tegenover de idee van een gestandaardiseerde informatiefiche voor de operatoren (naar het voorbeeld van Frankrijk), het stopzetten van het principe van de stilzwijgende verlenging van de contracten en hun beperking tot twaalf maanden, alsook de vergoedingen bij disfuncties van het netwerk?