Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4232

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 26 augustus 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Burgerluchtvaart - Nieuwe regelgeving - Rondvluchten - Uitzondering

luchtverkeer
luchtvervoer
verordening (EU)
burgerluchtvaart
luchtrecht

Chronologie

26/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
28/8/2009Dossier gesloten

Vraag nr. 4-4232 d.d. 26 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Verordening (EEG) nr. 3922/91 van de Raad inzake de harmonisatie van technische voorschriften en administratieve procedures op het gebied van de burgerluchtvaart is op 16 januari 2007 gewijzigd. Een van die wijzigingen betreft naar verluidt de toevoeging van een nieuwe bijlage III met gemeenschappelijke voorschriften die van toepassing zijn op commercieel vervoer door de lucht met vliegtuigen: de zogenoemde EU-OPS . 

Deze EU-OPS is sinds 16 juli 2008 rechtstreeks van toepassing binnen België en aldus in de plaats treden van een aantal nationale wettelijke voorschriften betreffende commerciële vluchtuitvoering.

Benadrukt wordt dat EU-OPS ook van toepassing is op rondvluchten per vliegtuig.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Is de geachte staatssecretaris op de hoogte van het feit dat de EU-OPS-regels rondvluchtbedrijven in de problemen brengen?

2) Is hij het met me eens dat de exploitanten van kleinere vliegtuigen hiermee onnodig worden tegengewerkt bij het uitoefenen van hun werkzaamheden? Zo neen, kan hij dit uitvoerig toelichten? Zo ja, kan hij aangeven wat hij eraan gaat doen?

3) Is hij bereid een uitzondering voor rondvluchtbedrijven voor EU-OPS te overwegen? Zo ja, welke maatregelen is hij bereid te nemen om de problematiek op te lossen, dan wel te verzachten? Zo nee, waarom niet?