Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4099

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 17 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Fonds voor Spoorweginvesteringen

begrotingsfonds
begrotingscontrole
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

17/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/9/2009)
29/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4099 d.d. 17 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Kan u mij met betrekking tot het Fonds voor Spoorweginvesteringen het volgende meedelen:

1. Hoe groot was het bedrag in dit fonds op 1 januari 2008, op 1 januari 2009 en op dit ogenblik?

2. Worden deze gelden belegd en zo ja via welke beleggingen?

3. Welke zijn in dat geval de eventuele verliezen die werden geboekt ingevolge de banken- en financiële crisis van het afgelopen jaar?

Antwoord ontvangen op 29 september 2009 :

Het Fonds voor spoorweginvesteringen, opgericht op 24 juni 2004 bij het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, had als opdracht het beheren van de aan het Fonds overgedragen schulden van de voormalige Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen (NMBS) en van de daarmee overeenstemmende activa bestaande uit de spoorweginfrastructuur. Tevens werd aan het Fonds een aantal terreinen overgedragen die het moest beheren en valoriseren.

Het Fonds had eerst de vorm van een instelling van openbaar nut, werd in november 2006 omgevormd tot een autonoom overheidsbedrijf onderworpen aan de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven en bestaat niet meer met ingang van 1 januari 2009. Tot die datum werd het dagelijks beheer van de overgedragen schulden verzorgd door het Federale Agentschap van de schuld.

Op 31 december 2008 werd de spoorweginfrastructuur in beheer van het Fonds immers overgedragen aan Infrabel en, voor wat betreft de buitengebruik gestelde spoorwegactiva, aan de NMBS Holding en werden de nog overblijvende schulden overgedragen aan de Staat.

Het Fonds werd omgevormd tot de naamloze vennootschap FIF-FSI, belast met het beheer en de valorisatie van de nog overblijvende terreinen. Alle aandelen van deze n.v. zijn in handen van de Staat en werden ingebracht in het kapitaal van de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij.

  1. Op 1 januari 2008 had het Fonds een bedrag van 10 411 905 euro op de rekening, op 31 december 2008 bedroeg dit 23 531 525 euro.

    Op 1 januari 2009 werd de n.v. FIF-FSI opgericht met een maatschappelijk kapitaal van 164 290 000 euro, vervolgens teruggebracht tot 141 691 238,52 euro.

  2. Noch het Fonds voor spoorweginfrastructuur in het verleden, noch de huidige n.v. FIF-FSI beschikt over te beleggen geldelijke middelen.

  3. Er werden dus ook geen verliezen geboekt ingevolge de banken- en financiële crisis van het afgelopen jaar.