Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4088

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 14 augustus 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Fonds voor het beheer van de dwangsommen

begrotingsfonds
begrotingscontrole
dwangsom

Chronologie

14/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/9/2009)
12/10/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4088 d.d. 14 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Kan u mij voor het Fonds voor het beheer van de dwangsommen het volgende meedelen:

1. Welk is de reglementaire of wetgevende basis?

2. Wat is het opzet ervan?

3. Wie of welke instantie beheert het fonds?

4. Op welke wijze is het fonds verplicht te rapporteren over zijn activiteiten? Is deze rapportage openbaar?

5. Op welke wijze oefent de overheid controle uit op dit fonds?

6. Met welke bijdragen wordt het gespijsd?

7. Hoe groot was het bedrag in dit fonds op 1 januari 2008, op 1 januari 2009 en op dit ogenblik?

8. Worden deze gelden belegd en zo ja via welke beleggingen?

9. Welke zijn in dat geval de eventuele verliezen die werden geboekt ingevolge de banken- en financiële crisis van het afgelopen jaar?

10. Welke begunstigden kunnen desgevallend van dit fonds gebruik maken?

11. Hoeveel begunstigden/instellingen/projecten… kregen desgevallend in 2009 een uitkering uit dit fonds en welk was het totaalbedrag aan uitkeringen? Graag een opsplitsing per gewest.

Antwoord ontvangen op 12 oktober 2009 :

Het geachte lid vindt hieronder de antwoorden op haar vraag.

1 Artikel 148 van de wet van 20 juli 1991 houdende sociale en diverse bepalingen is de wettelijke basis van het Fonds voor het beheer van de dwangsommen.

2. Wanneer het herstel van de wettigheid inhoudt dat de vernietiging van een rechtshandeling als bedoeld in artikel 14 van de gecoördineerde wetten over de Raad van State van 12 januari 1973, gevolgd moet worden door een nieuwe overheidsbeslissing of overheidshandeling kan, bij ingebreke blijven van de overheid, de persoon op wiens verzoek de nietigverklaring is uitgesproken, de Raad van State verzoeken aan de betrokken overheid een dwangsom op te leggen.

Wanneer uit een vernietigingsarrest voor de administratieve overheid een onthoudingsplicht ten aanzien van bepaalde beslissingen volgt, kan de persoon op wiens verzoek de vernietiging is uitgesproken, de Raad van State vragen de overheid het bevel te geven, op verbeurte van een dwangsom, de beslissingen in te trekken die ze zou hebben genomen met schending van de uit het annulatiearrest volgende onthoudingsverplichting.

3 De bedoelde dwangsom bedoeld wordt ten uitvoer gelegd op vraag van de verzoeker en met tussenkomst van de minister van Binnenlandse Zaken. Een medewerker van de Juridische Dienst werd aangesteld als Rekenplichtige van dit Fonds.

4 Elke maand maakt de rekenplichtige de stand van de rekening over aan de Thesaurie en elk jaar worden alle stukken overgemaakt aan het Rekenhof.

5 De controle over dit fonds wordt in de eerste plaats gedaan door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken en in de tweede plaats door FOD Financiën en door het Rekenhof.

6 De ontvangsten komen van de dwangsommen gestort in uitvoering van artikel 36 van de gecoördineerde wetten over de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

7 Het fonds heeft heden ontvangsten voor een bedrag van 11.000 euro.

8-9 Niet van toepassing op dit fonds. De rekenplichtige stort het geld direct door naar de Thesaurie. Er worden geen beleggingen gedaan. De wettelijke basis is koninklijk besluit van 15 juli 1997 houdende maatregelen tot consolidatie van de financiële activa van de overheid.

10 De middelen die aan dit fonds worden toegewezen, worden gebruikt voor de modernisering van de organisatie van de administratieve rechtspraak en worden aangewend bij een in ministerraad overlegd koninklijk besluit.

11 Tot op heden werden er nog geen uitgaven gedaan op dit fonds.