Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3967

van Helga Stevens (Onafhankelijke) d.d. 7 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Personen met een handicap - Openbaar federaal ambt - Quotum van 3 %

ministerie
overheidsapparaat
ambtenaar
gehandicapte
integratie van gehandicapten
werknemer met een beperking
gereserveerde arbeidsplaats

Chronologie

7/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009)
12/11/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3965
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3966
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3968
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3969
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3970
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3971
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3972
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3973
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3974
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3975
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3976
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3977
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3978
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3979
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3980
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3981
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3982
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3983
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3984
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3985
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3986

Vraag nr. 4-3967 d.d. 7 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het regeerakkoord stelt dat de regering zal waken over de effectieve naleving van het quotum van 3 % jobs dat moeten worden voorbehouden aan personen met een handicap in het federaal openbaar ambt. De beleidsnota van de staatssecretaris voor personen met een handicap stipuleert dat dit quotum uiterlijk op 1 januari 2010 dient gehaald te worden.

Graag had ik u hierover volgende vragen gesteld:

1. Welke federale overheidsdiensten (FOD), programmatorische overheidsdiensten (POD), wetenschappelijke instellingen (WI), instellingen van openbaar nut (ION) of openbare instellingen voor de sociale zekerheid (OISZ) vallen onder uw bevoegdheid of verantwoordelijkheid?

2. Hoeveel mensen zijn in elk van deze diensten en instellingen tewerkgesteld?

3. Hoeveel personen met een handicap zijn in elk van deze diensten en instellingen tewerkgesteld, en op welk niveau zijn ze tewerkgesteld?

4. Halen de onder uw verantwoordelijkheid ressorterende diensten en instellingen elk het bovenvermelde quotum van 3 %?

° Indien ja, welke maatregelen neemt u om dit quotum in de betreffende diensten en instellingen op peil te houden?

° Indien nee, welke maatregelen neemt u om er voor te zorgen dat dit quotum in de betreffende diensten en instellingen tegen 1 januari 2010 gehaald wordt? bovenvermelde quotum van 3 % gehaald wordt?

Antwoord ontvangen op 12 november 2009 :

Antwoord op parlementaire vraag nr. S3967 van 07 augustus 2009 gesteld door mevrouw Helga Stevens, senator.

In antwoord op uw vraag vindt u hierna de informatie betreffende de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (A), de FOD Sociale Zekerheid (B) en de openbare instellingen van de sociale zekerheid die tot mijn bevoegdheid behoren (C).

A. FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu

1. Het geheel van onze bevoegdheden voor deze FOD bestaat uit volgende entiteiten :

a. FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu ;

b. WIV – Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid..

2. De FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (Directoraten-generaal, stafdiensten en andere entiteiten die afhangen van het hoofdbestuur) stelde op datum van 10 augustus 2009, 1325 rijksambtenaren te werk, (WIV) stelde op die datum, 113 rijksambtenaren te werk

3. Onderstaande tabel vermeldt het aantal medewerkers met een handicap, ingedeeld per niveau :


Niveau

Medewerkers met een handicap

WIV

1

1

C

1

FOD

A

3

B

2

C

7

D

4

4. In het totaal bedraagt het aantal ambtenaren met een handicap die werkzaam zijn bij deze entiteiten 1,18 % van het totale aantal werknemers van die entiteiten.

De acties die ondernomen werden om naar de aanbevolen 3 % te gaan werden reeds uitgelegd in het antwoord op de vraag nr. 4-3561 van mevrouw de senator Sabine de Bethune op datum van 15 juni 2009.

B. FOD Sociale Zekerheid

1. Op 4 augustus 2009 had de FOD Sociale Zekerheid 1 236 personeelsleden in dienst.

2. Momenteel heeft de FOD Sociale Zekerheid 9 personen met een handicap in dienst : 1 in niveau A, 3 in niveau C en 5 in niveau D.

3. Voor de geplande acties om de aanbevolen 3 % te bereiken, zie antwoord punt 4 hiervoor.

C. De openbare instellingen van sociale zekerheid die onder mijn bevoegdheid staan.

Er moet meteen al genoteerd worden dat de begeleidingscommissie, opgericht in toepassing van artikel 4 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005 houdende diverse maatregelen met betrekking tot de vergelijkende aanwervingsselectie en met betrekking tot de stage, binnenkort een werktuig ter beschikking zal stellen van de federale publieke organismen, waarmee ze de personeelsleden die moeten beschouwd worden als zijnde gehandicapt volgens dit koninklijk besluit kunnen identificeren. Een precies en betrouwbaar antwoord op de punten 3 en 4 van de vraag kan nu dus niet gegeven worden.

1. Fonds voor de Beroepsziekten

1) Het Fonds voor de Beroepsziekten valt onder de gezamenlijke bevoegdheid van de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en van de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen.

2) Het Fonds voor de Beroepsziekten stelt op dit ogenblik 254 personeelsleden tewerk.

3) Er is één personeelslid met een erkende handicap in de instelling tewerkgesteld (niveau D).

4) Er werd tot op heden door het F.B.Z. geen enkele inventaris van de personeelsleden met een handicap, zoals gedefinieerd in het artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005, uitgevoerd.

Het samenbrengen van deze gegevens zal binnenkort worden georganiseerd.

Op de basis van dit resultaat, zal er bij de vergelijkende aanwervingsselecties voorrang worden gegeven aan personen met een handicap, teneinde de vooropgestelde doelstelling van 3 % te behalen.

2. Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeits-verzekering

2) Het RIZIV telt op 1 augustus 2009, 1208 personeelsleden (VTE)

3) Het RIZIV telt 26 personen met een handicap in de zin van artikel 1 van het koninklijk besluit van 5 maart 2007:

4) Sommige van de gehandicapte personeelsleden hebben een ernstige handicap (dubbel te tellen in de berekening van de doelstelling van de 3 %).

Het RIZIV moet nog een aantal personeelsleden aanwerven om zijn personeelsplan 2009 vastgesteld op 1 289 beambten (VTE) in te vullen, en voorziet maatregelen om de werving van personen met een handicap te bevorderen.

3. Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ)

1) De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid valt onder de gezamenlijke bevoegdheid van de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en van de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen.

2) Op 1 augustus 2009 waren er 1 535 personen (statutairen en contractuelen) tewerkgesteld in de RSZ.

3 en 4) De RSZ neemt zich voor om, zodra het uniforme telinstrument voorhanden is, tot de telling over te gaan en op basis van de resultaten, de nodige maatregelen te nemen, zoals putten uit de specifieke lijst van Selor.

4. Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering

2) Op 1 augustus 2009 had de HZIV 312 personen in dienst.

3) De HZIV heeft 2 personen met een gekende handicap in dienst, beide van niveau D.

4) Om het quotum van 3 % te behalen, zal de HZIV zich graag beroepen op de specifieke aanwervingsreserves van SELOR, van zodra deze beschikbaar zijn.

5. Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van de Provinciale en Plaatselijke Overheidsdiensten (RSZPPO)

1) De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van de Provinciale en Plaatselijke Overheidsdiensten valt onder de gezamenlijke bevoegdheid van de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, van de de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen, van de minister van Pensioenen en Grote Steden en van de minister van Binnenlandse Zaken.

2) De RSZPPO stelt op dit ogenblik 326 personeelsleden tewerk.

3) De RSZPPO heeft 2 personen met een handicap in dienst, beide van niveau C.

4) Zodra de RSZPPO, aan de hand van het door de FOD P&O supra beloofde werkinstrument zal beschikken, zullen de noodzakelijke maatregelen worden genomen om het vereiste quotum te bereiken (voorrang verlenen aan personen met een handicap bij wervingen voor functies waarvoor dit mogelijk is door beroep te doen op de specifieke lijsten van Selor).

6. Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers

2) Op 1 augustus 2009 telde de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers 925 personeelsleden.

3) Twee medewerkers van de RKW zijn personen met een handicap. Eén medewerker is tewerkgesteld in niveau C, de andere medewerker is tewerkgesteld in niveau D.

4) Met de tewerkstelling van 2 personen met een handicap voldoet de RKW niet aan het opgelegde quotum van 3 %.

De RKW kampt sinds een aantal jaren met een structureel personeelstekort. Overeenkomstig het personeelsplan 2008 ontbrak op 1 juni 2009 niet minder dan 10 % van het personeel. Eén van de oorzaken van deze problematische situatie is het feit dat de wervingsreserves die Selor aanbiedt niet tegemoet komen aan de rekruteringsnoden van de RKW.

Door het personeelsgebrek zijn de aanwezige medewerkers verplicht zich eerst en vooral toe te leggen op de basisopdrachten van de RKW, met name de dienstverlening aan de sociaal verzekerden. De opvang en omkadering van personen met een handicap vergt tijd en aandacht die de Rijksdienst daar nu niet aan kan besteden. In de huidige omstandigheden kan dus helaas geen optimale integratie van personen met een handicap gegarandeerd worden.

Bovendien is één van de twee gebouwen waarin de centrale diensten van de RKW te Brussel gehuisvest zijn, momenteel in renovatie. Een deel van de diensten is dus tijdelijk ondergebracht in een gehuurd gebouw. Structurele aanpassingen die voor personeel met een handicap vereist zouden zijn (bijvoorbeeld toegang voor rolstoelgebruikers) kunnen dan ook niet overwogen worden zolang de Rijksdienst niet opnieuw het gebouw waar hij eigenaar van is, in gebruik heeft genomen.

Daarbij moet wel opgemerkt worden dat personen met een handicap die intussen hun kandidatuur indienen in het kader van “gewone” selectieprocedures die de RKW organiseert, vanzelfsprekend dezelfde kansen krijgen als alle andere kandidaten.

Bovendien verbindt de Rijksdienst zich ertoe, ondanks de hiervoor uiteengezette moeilijkheden, voortaan systematisch de specifieke wervingslijsten samengesteld uit personen met een handicap te raadplegen.

7. Hulp- en Voorzorgskas voor Zeevarenden

2) De Hulp- en Voorzorgskas voor Zeevarenden stelt op dit ogenblik 22 personeelsleden tewerk.

3) Er is één personeelslid met een handicap in de instelling tewerkgesteld. Het betrokken personeelslid werkt op niveau C

4) De Hulp- en Voorzorgskas haalt het quotum van 3 %. Niets laat vermoeden dat dit quotum op korte of middellange termijn zal dalen.

8.Dienst voor de Overzeese sociale zekerheid

1) De Dienst voor de Overzeese sociale zekerheid valt onder de gezamenlijke bevoegdheid van de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, van de de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen en van de minister van Pensioenen en Grote Steden.

2) In de DOSZ werken op dit moment 152 personen (situatie op 20 augustus 2009)

3) Geen enkele personeelslid beantwoordt aan de definitie van persoon met een handicap zoals hernomen in artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005 waarvan hiervoor sprake is.

4) De DOSZ haalt op basis van de gegevens die de dienst kent momenteel het vermelde criterium niet. De DOSZ neemt zich voor om in de toekomst gebruik te maken van de databank voor de gehandicapten bij Selor als een mogelijk recruteringskanaal in zijn recruteringsproces.

9. Controledienst voor de Ziekenfondsen en de Landsbonden van Ziekenfondsen

2) De Controledienst telt op 1 september 2009, 35 personeelsleden.

3) Geen enkele personeelslid beantwoordt aan de definitie van persoon met een handicap zoals hernomen in artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 oktober 2005 waarvan hiervoor sprake is.

10. Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ)

1) De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid valt onder de gezamenlijke bevoegdheid van de Vice-eersteminister en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en van de de Vice-eersteminister en Minister van Werk en Gelijke Kansen.

2) Bij de KSZ zijn 29 statutaire en contractuele ambtenaren tewerkgesteld. Daarnaast doet zij een beroep op de diensten van 55 personen die haar door de vereniging zonder winstoogmerk Smals ter beschikking worden gesteld met toepassing van artikel 17bis van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.

3) Bij de KSZ worden momenteel geen arbeidsplaatsen ingevuld door werknemers met een handicap, hetgeen niet in strijd is met een wettelijke of reglementaire bepaling.

4) In principe staan alle arbeidsplaatsen bij de KSZ open voor werknemers met een handicap, onder voorbehoud evenwel van de eventuele logische onverenigbaarheid van de aard van de handicap met de aard van de arbeidsplaats. De KZS voorziet geen specifieke maatregelen met betrekking tot de aanwerving van personen met een handicap.