Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3895

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 4 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Oostende - Privébewakingsfirma - Evaluatie - Kostprijs

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
beveiliging en bewaking
openbare veiligheid
spoorwegstation
illegale migratie
Verenigd Koninkrijk

Chronologie

4/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/9/2009)
8/10/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3895 d.d. 4 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Reeds eerder kwam ik tussen in verband met de gevallen van onveiligheid die gemeld werden door spoorwegpersoneelsleden in het station van Oostende.

In het voorjaar van 2009 werd door de NMBS beroep gedaan op de inzet van een privébewakingsfirma (Cobelguard), die het domein van de NMBS in Oostende diende te bewaken.

Graag had ik van de geachte minister antwoord gekregen op de volgende vragen:

- In welke periode werd deze beveiligingsfirma ingezet?

- Hoeveel heeft dit contract aan de NMBS gekost?

- Blijkbaar is dit contract ondertussen ten einde. Hoe werd de inzet geëvalueerd?

- Waarom wordt beroep gedaan op een privébewakingsfirma waarbij personeelsleden ingezet worden die geen enkele politionele bevoegdheid hebben en enkel illegalen vriendelijk mogen vragen om het terrein te verlaten?

- Zou de NMBS niet beter beroep doen op de inzet van Securail of de spoorwegpolitie, die niet alleen meer bevoegdheden heeft maar die ook meer bekend is met de manier van werken van het spoorwegbedrijf?

Antwoord ontvangen op 8 oktober 2009 :

  1. De periode waarbinnen deze beveiligings-firma werd ingezet liep van 7 mei 2008 tot en met 7 juli 2008.

  2. De totaalprijs voor dit bewakingscontract bedraagt: 35 000 euro exclusief BTW.

  3. De bewakingsopdracht waarvan sprake werd door de Nationale Maatschappij van Belgische spoorwegen (NMBS) aangevraagd bij de dienst Corporate Security Service (CSS) van NMBS-Holding. Het stopzetten van de opdracht gebeurde op haar vraag gezien de problematiek van illegalen op het spoorwegdomein op dat moment sterk verminderd was.

  4. Corporate Security Service beschikte op het moment van aanvraag van de bewakings-opdracht door NMBS over slechts één mobiele nachtpatrouille voor het spoorweg-district Noord-West, wat overeenkomt met de provincies Oost- en West-Vlaanderen.

    Gezien het takenpakket van deze personeelsleden meer inhoudt dan de aanwezigheid op de spoorwegsite te Oostende werd door de toenmalige regionale verantwoordelijke van CSS contact opgenomen met zowel de lokale Politie Oostende als de federale politie – spoorwegpolitie.

    De politie van Oostende heeft de lokale spoorwegsite opgenomen op haar lijst van sites die nachtelijk toezicht vereisten. Deze toezichten werden net zoals de toezichten van CSS niet permanent maar sporadisch georganiseerd. De federale politie – spoorwegpolitie organiseerde eveneens sporadische toezichten.

    Door de NMBS werd een permanentie geëist uit vrees voor de veiligheid van het spoorwegpersoneel. De permanentie kon door CSS enkel gegarandeerd worden mits het inschakelen van een externe bewakingsonderneming.

  5. Zowel CSS, lokale als federale politie werden voor deze opdrachten ingeschakeld. De externe bewakingsonderneming werd toegevoegd om een permanentie te verzekeren.