Verkeersbelastingen - Wagens op Liquified Petroleum Gas (LPG) - Bijkomende belasting - Milieu
voertuigenbelasting
heffing op brandstoffen
inning der belastingen
officiële statistiek
9/6/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2009) |
25/11/2009 | Dossier gesloten |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3545
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6086
Bovenop de gewone verkeersbelasting, betalen gebruikers van wagens die op Liquified Petroleum Gas (LPG) rijden een aanvullende belasting. Die taks loopt op van 90 tot 208 euro. Hij werd ingevoerd in 1983.
Uit studies blijkt dat emissie van LPG-wagens veel gunstiger zijn dan voertuigen die op benzine of diesel rijden. LPG is namelijk een restproduct van de olieraffinage dat geen lood, additieven en bijna geen zwavel bevat.
“ Dat toch maar 1 % van de wagens op LPG rijdt, heeft niet alleen te maken met de angst voor de veiligheid, de beperkte toegang tot parkings, de ombouwkost en het ruimteverlies in de wagen. De belangrijkste reden is die aanvullende belasting", zegt een kamerlid.
Voor een LPG-wagen betaalt de eigenaar vandaag altijd meer belastingen dan voor een vergelijkbare benzinewagen tot en met 11 fiscale pk en zelfs dieselwagens. Deze belasting gaat dan ook in tegen het beleid dat erop gericht is om maximaal gebruik te maken van zo milieuvriendelijk mogelijke brandstof.
Graag had ik van de geachte minister een antwoord gekregen op volgende vragen:
1.Voor hoeveel wagens werd gedurende de voorbije vijf jaar jaarlijks een LPG-taks geïnd?
2.Hoeveel bedraagt het totaal dat de taks jaarlijks opbrengt voor de overheid?
3.Is hij van plan om deze taks op korte termijn af te schaffen?