Verkeersbelastingen - Wagens op Liquified Petroleum Gas (LPG) - Bijkomende belasting - Milieu
voertuigenbelasting
heffing op brandstoffen
inning der belastingen
officiële statistiek
9/6/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2009) |
28/10/2009 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3546
Bovenop de gewone verkeersbelasting, betalen gebruikers van wagens die op Liquified Petroleum Gas (LPG) rijden een aanvullende belasting. Die taks loopt op van 90 tot 208 euro. Hij werd ingevoerd in 1983.
Uit studies blijkt dat emissie van LPG-wagens veel gunstiger zijn dan voertuigen die op benzine of diesel rijden. LPG is namelijk een restproduct van de olieraffinage dat geen lood, additieven en bijna geen zwavel bevat.
“ Dat toch maar 1 % van de wagens op LPG rijdt, heeft niet alleen te maken met de angst voor de veiligheid, de beperkte toegang tot parkings, de ombouwkost en het ruimteverlies in de wagen. De belangrijkste reden is die aanvullende belasting", zegt een kamerlid.
Voor een LPG-wagen betaalt de eigenaar vandaag altijd meer belastingen dan voor een vergelijkbare benzinewagen tot en met 11 fiscale pk en zelfs dieselwagens. Deze belasting gaat dan ook in tegen het beleid dat erop gericht is om maximaal gebruik te maken van zo milieuvriendelijk mogelijke brandstof.
Graag had ik van de geachte minister een antwoord gekregen op volgende vragen:
1.Voor hoeveel wagens werd gedurende de voorbije vijf jaar jaarlijks een LPG-taks geïnd?
2.Hoeveel bedraagt het totaal dat de taks jaarlijks opbrengt voor de overheid?
3.Is hij van plan om deze taks op korte termijn af te schaffen?
Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te vinden op zijn vraag :
1en 2 :
Geautomatiseerde voertuigen
Voor deze voertuigen wordt de verkeersbelasting, op uitnodiging, rechtstreeks bij de dienst Belastingen Auto’s Brussel betaald. Om technische redenen zijn de gevraagde gegevens van vóór juni 2007 niet meer beschikbaar.
JAAR
|
AANTAL MAANDEN
|
AANTAL UITNODIGINGEN
|
BETAALD BELASTINGEN AUTO’S BRUSSEL |
2007 |
7 MAANDEN |
30 618 |
3 395 557,61 |
|
|
|
|
2008 |
12 MAANDEN |
51 926 |
5 841 994,06 |
|
|
|
|
2009 |
5 MAANDEN |
21 334 |
1 854 130,25 |
Niet-geautomatiseerde voertuigen
Deze voertuigen zijn onderworpen aan de verplichte aangifte van het voertuig en betaling van de verkeersbelasting bij de voor de invordering bevoegde Ontvanger.
99,99 % van de gegevens hieronder betreffen Z (handelaarsplaten) of ZZ platen (proef-rittenplaten).
JAAR |
AANTAL MAANDEN |
AANTAL WAGENS |
BETAALD ONTVANGKANTOOR |
2005 |
12 MAANDEN |
102 |
15 857 |
|
|
|
|
2006 |
12 MAANDEN |
125 |
18 348 |
|
|
|
|
2007 |
12 MAANDEN |
142 |
19 615 |
|
|
|
|
2008 |
12 MAANDEN |
182 |
27 664 |
|
|
|
|
2009 |
9 MAANDEN |
203 |
31 248 |
3. In tegenstelling tot de andere buurlanden en in vergelijking met de benzine- en dieselvoertuigen worden er enkel in België geen accijnzen op LPG geheven. Deze vrijstelling bij de Europese Commissie werd bekomen door de invoering van de aanvullende verkeersbelasting. De machtiging om het accijnsrecht niet te heffen was namelijk verbonden aan het bestaan in ons land van een aanvullende verkeersbelasting die hetzelfde resultaat heeft. Indien deze zou worden afgeschaft moet er bijgevolg in onze nationale wetgeving een accijnsrecht worden opgenomen.
Op begrotingsvlak komt de aanvullende verkeersbelasting overeen met het accijnsbedrag op de brandstof die het voertuig jaarlijks gemiddeld verbruikt. In de huidige omstandigheden kan dus ge-steld worden dat de LPG - voertuigen bevoordeligd worden in vergelijking met de benzine- en dieselvoertuigen. Daarnaast genieten de LPG - voertuigen sinds 1 januari 2002 eveneens van een vermindering van de belasting op de inverkeerstelling ten bedrage van 298 euro.
Ik meen dan ook dat een afschaffing van deze taks voorlopig niet aan de orde is.