Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3481

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 11 mei 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Snelheidscontrole - Camouflageborden voor flitswagens - Effect op de verkeersveiligheid

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
verkeerscontrole
politiecontrole
opnameapparaat
autoweg

Chronologie

11/5/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/6/2009)
9/6/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3482

Vraag nr. 4-3481 d.d. 11 mei 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent werd door de federale politie een nieuwe tactiek bekend gemaakt om flitscontroles op autosnelwegen uit te voeren. Men plaatst speciale groene borden zodat de flitswagen van de politie onzichtbaar is voor de weggebruikers. Vroeger plaatsten deze flitswagens zich tussen het struikgewas, maar dit is precies niet meer mogelijk wegens het permanente groenonderhoud. Een bijkomende reden is het feit dat automobilisten blijkbaar gevaarlijk reageerden wanneer ze een flitser opmerkten.

Het plaatsen van speciale camouflageborden voor flitswagens betreft toch vrij drastische aanpak om overtredingen te kunnen vaststellen. Het probleem van de gevaarlijke reacties van automobilisten bij het naderen van snelheidscontroles is hiermee ook niet vermeden want ook flitspalen zorgen voor zulke reacties. Het is goed dat er regelmatige flitscontroles worden georganiseerd, maar het is eveneens van belang dat ook de verkeersveiligheid in de buurt van deze flitscontroles wordt gegarandeerd.

1.Is de geachte minister op de hoogte van deze nieuwe strategie?

2.Sinds wanneer plaatst de politie zulke camouflageborden en is dit onderdeel van een speciale aanpak in een groter plan?

3.Hoeveel van deze borden werden reeds geplaatst en op welke plaatsen?

4.Zullen er in de toekomst nog zulke borden worden bijgeplaatst en op welke plaatsen?

5.Is de dreiging van gevaarlijke reacties van automobilisten bij het opmerken van snelheidscontroles onderbouwd met studies?

6.Bewijzen de statistieken dat er meer ongevallen plaatsvinden in de buurt van flitscamera’s of snelheidscontroles? Bestaan er hier cijfers over of is hij bereid om deze statistieken in de toekomst bij te houden?

Antwoord ontvangen op 9 juni 2009 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Ik ben inderdaad op de hoogte van dat proefproject met camouflageborden voor de radarvoertuigen. Het gaat evenwel nog niet over een nieuwe strategie in verband met de snelheidscontroles.

2. De in plaatsstelling van die borden is actueel een provinciaal initiatief dat men zou kunnen uitbreiden na evaluatie op het regionaal of federaal niveau.

3. De plaatsen waar de politie camouflageborden gebruikt zijn beperkt. We mogen hier van vijf plaatsen spreken waarvan A3/E40 Boutersem richting Luik kilometerpaal 30.5, Bertem richting Luik kilometerpaal 15.5, Haasrode richting Brussel kilometerpaal 23.2 en nog op de autosnelweg A2 richting Leuven kilometerpaal 60.5 (gemeente van Bekkevoort) en richting Genk kilometerpaal 62.7 (gemeente Tielt-Winge)

4. Zoals hierboven vermeld wachten we de lopende evaluaties af vooraleer te beslissen dit project eventueel naar andere controlesites uit te breiden.

5. Volgens mij moeten we het probleem niet omkeren. De wegen zijn niet minder veilig door de snelheidscontroles. In tegendeel hebben die controles het objectief om de snelheid te laten dalen in de gevaarlijke zones met de uiteindelijke doelstelling om het aantal verkeersongevallen en slachtoffers te verminderen. We hebben geen kennis van een wettenschappelijke studie betreffende het gevaar van de reacties van de weggebruikers voor een snelheidscontrole.

6. De controlesites zijn in plaats gesteld in gevaarlijke zones wat wil zeggen daar waar er gemiddeld meer ongevallen zijn. Het zou dus verkeerd zijn om te beweren dat er meer ongevallen zijn ten gevolge van de aanwezigheid van radars. Er bestaan echter geen bijzondere statistieken betreffende verkeersongevallen in de omgeving van de snelheidscontrolesites.