Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3447

van Christophe Collignon (PS) d.d. 11 mei 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Lijn 125 Luik-Namen - Capaciteit - Maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoerscapaciteit
reizigersvervoer
pendel

Chronologie

11/5/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/6/2009)
4/8/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3447 d.d. 11 mei 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Ik heb uw voorganger al een vraag gesteld over de nieuwe uurregeling van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) (Schriftelijke vraag 4-2418).

De reizigers op de lijn 125 Luik-Namen klagen dat er, vooral tussen 15.26 uur en 17 uur in de richting Luik-Namen, sedert de invoering van de nieuwe uurregeling minder treinen rijden ten gevolge van de verschuiving van de P-trein van 16.25 uur.

De reizigers vinden bovendien dat het goed zou zijn om ook rond 7 uur 's morgens, zoals vroeger het geval was, vanuit Flémalle terug een extra trein te laten rijden om de overvolle treinen van 7.17 uur en 7.36 uur te ontlasten.

Is de NMBS van plan de capaciteit van die lijn te veranderen en zijn er maatregelen genomen om het huidige aanbod te verhogen? Ik verneem dat de eerste klasse geregeld gedeklasseerd wordt om het plaatsgebrek op die lijn op te vangen en dat sommige reizigers zelfs in het bagagecompartiment plaats moeten nemen!

Naast het probleem van de veiligheid dat hierdoor ontstaat en dat moet worden opgelost, ga ik ervan uit dat een maatschappij voor openbaar vervoer ervoor moet zorgen dat de reizigers in behoorlijke omstandigheden worden vervoerd.

Antwoord ontvangen op 4 augustus 2009 :

Het basisaanbod op lijn 125 Liège-Namur en in het bijzonder vanaf Flémalle-Haute werd niet verminderd maar beter verdeeld om betere aansluitingen in Huy en Liège te waarborgen. Lijn 125 wordt elk uur bediend door twee IC-verbindingen (IC D en IC M) en een L-verbinding die in twee wordt gesplitst (L Tamines – Huy en L Statte – Liège-Palais). Dit aanbod is sinds december 2006 vrijwel niet gewijzigd.

Vóór december 2006 werd de stoptreinbediening van lijn 125 gewijzigd omwille van werkzaamheden in Liège-Guillemins en de capaciteitsvermindering als gevolg daarvan. De verbinding IR c Antwerpen – Liège werd tijdelijk doorgetrokken, tot de voltooiing van de spoorwerken, tot Flémalle-Haute in plaats van de L-treinen Liège – Namur.

De stoptreinbediening van lijn 125 werd vanaf december 2006 herzien om een betere verdeling van de treinen in Flémalle-Haute te waarborgen (treinen zowat om het half uur). Er werd een L-verbinding Liège – Statte ingevoerd die een optimale aansluiting in Huy waarborgt met de IC D naar Namur – Charleroi en in Liège met de nieuwe verbinding IC O naar Brussel. Een tweede L-verbinding Huy – Namur – Tamines vult het aanbod op lijn 125 aan.

Wat het gebrek aan zitplaatsen betreft in sommige L-treinen en in het bijzonder in de L-treinen van 7u17 en 7u38 in Flémalle-Haute, is de NMBS zich bewust van de situatie, maar kan ze die momenteel wegens gebrek aan materieel niet verhelpen. De geleidelijke indienststelling van denieuwe M6-rijtuigen op het net zou materieel moeten vrijmaken dat kan worden ingezet voor de treinen die met een overbezetting kampen.