Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3396

van Joëlle Kapompolé (PS) d.d. 29 april 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Personnes handicapées - Pension pour invalidité - Payement à domicile par le facteur - Absence de l'allocataire - Solutions Personen met een handicap - Invaliditeitspensioen - Uitbetaling aan huis door de postbode - Afwezigheid van de uitkeringsgerechtig

gehandicapte
invaliditeitsverzekering
betaling
postdienst

Chronologie

29/4/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/5/2009)
27/5/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3397

Vraag nr. 4-3396 d.d. 29 april 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Personen met een handicap krijgen in het begin van het jaar de data waarop de postbode hun invaliditeitspensioen aan huis komt uitbetalen.

Als de uitkeringsgerechtigde afwezig is, laat de postbode het bericht na dat het geld in het dichtstbijzijnde postkantoor kan worden afgehaald.

Die situatie creëert problemen op het vlak van toegankelijkheid en geheimhouding.

Is het niet mogelijk dat de postbode de volgende dag of de dag daarop terugkomt na een telefonische afspraak met een hogere ambtenaar? Dat zou een oplossing zijn voor problemen waarmee sommige van onze medeburgers worden geconfronteerd.

Antwoord ontvangen op 27 mei 2009 :

De wijzigingen met betrekking tot de uitbetaling van de assignaties P werden doorgevoerd in onderling akkoord met de Rijksdienst voor Pensioenen.

Bij afwezigheid wordt er een passagebericht gelaten op het domicilieadres van de begunstigde en de titel wordt gedurende dertig dagen bewaard op het postkantoor dat op het bericht vermeld staat.

Om veiligheidsredenen werd er beslist om geen tweede aanbieding meer toe te staan, noch op het oude adres noch op een nieuw adres. Rechtstreekse betaling op een zichtrekening blijft natuurlijk mogelijk.