Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3288

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 1 april 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Vertragingen - Hygiëne - Plaatsgebrek in rijtuigen van de eerste klasse

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegnet
reizigersvervoer
pendel

Chronologie

1/4/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/5/2009)
22/6/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3288 d.d. 1 april 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een eminente treingebruiker maakte mij een overzicht over de vertragingen en ongemakken op de spoorlijn Antwerpen-Charleroi-Antwerpen.

In een tijdsspanne van bijna drie maanden werden op geregelde tijdstippen vertragingen vastgesteld gaande van vijf minuten tot 1u50. In sommige gevallen werd de trein zelfs afgeschaft.

Ook andere ongemakken duiken regelmatig op. Zo is er soms geen rijtuig eerste klasse beschikbaar en bevindt het toilet zich in een erbarmelijke hygiënische toestand.

De vertragingen bij onze spoorwegen is een oud zeer.

Graag had ik van de geachte minister een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Welke conclusies trekt de hij uit de dagdagelijkse problemen met vertragingen op de spoorlijnen?

2. Is deze problematiek te veralgemenen naar alle spoorlijnen of worden bepaalde lijnen systematisch harder getroffen door vertragingen?

3. Welke maatregelen zal hij nemen om dergelijke vertragingen in de toekomst tot een minimum te herleiden?

4. Acht de hij het wenselijk de algemene hygiëne - voornamelijk in de toiletten - te verbeteren? Welke maatregelen zullen hiertoe genomen worden?

5. Op welke manier wil de hij er voor zorgen dat er in elke trein een wagon beschikbaar is voor personen die eerste klasse willen reizen?

Antwoord ontvangen op 22 juni 2009 :

1. Vertragingen zijn onvermijdbaar, zeker op een spoorwegnet met een zeer druk verkeer als dat van ons land. Dit wil echter niet zeggen dat de NMBS en Infrabel geen inspanningen moeten leveren om de stiptheid te verbeteren. Voor het ganse jaar 2008 reden 90,2 % van de treinen stipt. In 2007 was dit 89,2 %. Een lichte verbetering, maar nog niet genoeg. De ondernomen acties om de stiptheid te verbeteren worden verder gezet en nieuwe acties worden ondernomen of zijn gepland.

2. Bepaalde lijnen of treinrelaties zijn gevoeliger voor vertraging dan andere. Veel hangt af van de drukte van het treinverkeer op de betrokken lijn. Er zijn ook een aantal knelpunten op het spoorwegnet waar het aantal treinen de maximumcapaciteit benadert en waar het minste incident gevolgen heeft voor een groot aantal treinen. De treinen tussen Antwerpen en Charleroi zijn daarvan een voorbeeld. In 2008 bedroeg de stiptheid bij aankomst in Brussel van de treinen uit Antwerpen 86,3 %.

Lijn 25 (Antwerpen-Brussel) behoort tot de drukst bereden lijnen van het land. Door de zeer korte opeenvolging van de treinen op deze lijn in de piekuren zet een vertraging opgelopen door één trein zich onvermijdelijk over op de volgende treinen.

3. Om de stiptheid te verbeteren hebben Infrabel en de NMBS een uitgebreid actieplan uitgewerkt dat begin dit jaar nog werd versterkt. Het actieplan van Infrabel telt tot nu toe in totaal 133 acties. Eind februari 2009 waren er hiervan 23 volledig afgewerkt en 110 nog bezig of van continue aard.

De acties slaan ondermeer op het beter regelen van het treinverkeer, het toepassen van normen voor de opmaak van de dienstregeling, maatregelen om de betrouwbaarheid van de infrastructuur te verhogen (o.m. de vernieuwing en het onderhoud van bovenleidingen, vermindering van het aantal en de impact van storingen aan overwegen), snellere tussenkomsten bij defecten aan de infrastructuur en een voortdurende verbetering van de communicatie bij verstoord treinverkeer.

De NMBS investeert ook op dit vlak in diverse zaken zoals het permanent opvolgen van de regelmaat en de betrouwbaarheid, het uitvoeren van technische analyses van het rollend materieel, het uitvoeren van verbeteringswerken aan de voertuigen, beter monitoren van de bevoorrading van de onderdelen, opvolgen van de incidenten bij het opstarten van het treinverkeer en de permanente opleiding van het personeel. Bovendien heeft de NMBS een belangrijk investeringsprogramma dat voorziet in de aankoop van nieuw rollend materieel en in moderniseringsprogramma's voor het bestaande reizigersmaterieel.

4. De NMBS streeft ernaar om meer en meer toiletten met een gesloten circuit in dienst te nemen. Een gedeelte van het ouder treinmaterieel wordt gemoderniseerd en ook voorzien van toiletten met gesloten circuit. Hierdoor komt ook meer tijd beschikbaar om het ouder materieel beter te reinigen en de toiletten steeds proper te houden.

5. Op de lijn 25 Brussel-Antwerpen heeft er inderdaad gedurende een drietal dagen een trein rondgereden waarin geen eerste klas rijtuig aanwezig was. Het defecte rijtuig kon niet onmiddellijk vervangen worden.

Bijlage:

(Datum, uur: richting: vertraging op het baanvak Brussel-Zuid-Luttre en Luttre-Brussel-Zuid)

2008:

2009: