Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3203

van Margriet Hermans (Open Vld) d.d. 17 maart 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Zeeconteneurs - Gas ter bestrijding van ongedierte - Gezondheidsrisico's - Maatregelen

container
volksgezondheid
zuivering
giftige stof
douanecontrole
gezondheid op het werk
beroep in het douanewezen
belastingadministratie

Chronologie

17/3/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/4/2009)
20/4/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3204
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3205

Vraag nr. 4-3203 d.d. 17 maart 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het gif dat in zeeconteneurs zit om ongedierte of schimmelvorming te bestrijden, is gevaarlijk voor mensen die met de conteneurs werken. De afgelopen tijd zijn er in Nederland verschillende ongelukken geweest waarbij werknemers ziek zijn geworden. Ook voor consumenten zijn er risico's door het gif, melden wetenschappers in het Nederlandse TV-programma Zembla.

Het Nederlandse Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu (RIVM) zou er altijd vanuit zijn gegaan dat het gif in de conteneurs geen risico's voor de gezondheid met zich meebrengt. Dit werd echter weerlegd. Aldus zou blijken dat er vooral risico's zijn bij matrassen die in de conteneurs hebben gezeten, omdat de matrassen het gif absorberen. Ook pinda's, cacaoboter, schoenen en vibrators die via conteneurs Nederland binnenkomen, kunnen gevaar opleveren. Naar aanleiding van de vele klachten liet de Nederlandse minister van Milieu Jacqueline Cramer weten dat conteneurs met een te hoge concentratie gas de Rotterdamse haven pas mogen verlaten als ze volledig zijn ontgast. De Nederlandse vakbonden vinden dit onvoldoende.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Kan de geachte minister aangeven welke de aanpak in ons land is van de zeeconteneurs die met gas en / of andere producten werden behandeld?

2. Kan aangegeven worden of er bij ons reeds behandelde zeeconteneurs werden geweigerd en of teruggezonden? Zo ja, om hoeveel zeeconteneurs gaat het op jaarbasis en is er een tendens?

3. Welk zijn de meest voorkomende producten bij het behandelen en/of het ontsmetten van zeeconteneurs en welke producten zijn schadelijk? Werden deze bij ons reeds aangetroffen?

4. Kan aangegeven worden hoeveel zeeconteneurs bij ons worden onderzocht naar giftige gassen op jaarbasis alsook aangeven hoeveel personeelsleden specifiek het gif in zeeconteneurs onderzoeken?

5. Kan aangegeven over welke apparatuur deze diensten beschikken om giftige gassen op te sporen alsook of deze volstaan?

6. Is de geachte minister het eens met de Nederlandse strategie, waarbij conteneurs met een te hoge concentratie gas de havens pas mogen verlaten als ze volledig zijn ontgast? Kan dit toegelicht worden alsook aangegeven worden of andere maatregelen noodzakelijk zijn?

Antwoord ontvangen op 20 april 2009 :

1) Kan de geachte minister aangeven welke de aanpak in ons land is van de zeecontainers die met gas en/of andere producten werden behandeld?

Wanneer geweten is dat een container begast is stellen er zich geen problemen want dan dienen alle handelingen welke vereist zijn, opdat het onderzoek van de aangeboden lading veilig kan plaatsvinden, te worden uitgevoerd door de aangever of onder diens verantwoordelijkheid bij toepassing van artikel 69 van het Communautair Douanewetboek . Het laten ontgassen van een begaste container dient hieronder te worden begrepen. De hieraan verbonden kosten komen ten laste van de aangever.

Bijkomend kan worden medegedeeld dat de volgende algemene richtlijnen, toe te passen bij de controle van om het even welke container, intern binnen de diensten verspreid werden :

- de container pas verifiëren nadat deze reeds minimaal tien minuten open staat ;

- de aanwezigheid van de controlerende ambtenaar in de container beperkt houden ;

- het hanteren en openen van de colli gebeurt door de aangever, of zijn vertegenwoordiger.

Het probleem stelt zich echter wanneer niet geweten is of een container begast is. Gelet op de gevoeligheid van dit aspect van de controle zijn de diensten van Douane en Accijnzen, in afwachting van het resultaat dat zal volgen uit het overleg met de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, een omzendbrief aan het opstellen met specifieke richtlijnen over hoe de gezondheidsrisico’s voor de ambtenaren van de Douane tot een minimum kunnen worden beperkt alsmede met vermelding van indicatoren die onze ambtenaren kunnen helpen om een begaste container te herkennen.

Daarnaast stelt zich het feit dat het niet enkel de controlerende ambtenaren van de Douane en Accijnzen zijn die met dergelijke containers in aanraking kunnen komen maar ook de controlerende ambtenaren van andere rechtshandhavingdiensten (Federale en Lokale Politie, Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid, enz..) kunnen met de problematiek van begaste containers in aanraking komen. Derhalve dient deze problematiek ook bekeken te worden in de context van de veiligheid van de werknemer op de werkvloer en dient dit plaats te vinden onder leiding van de bevoegde diensten van de FOD Volksgezondheid.

2) Kan aangegeven worden of er bij ons reeds behandelde zeecontainers werden geweigerd en of teruggezonden? Zo ja, om hoeveel zeecontainers gaat het op jaarbasis en is er een tendens?

Geen gegevens beschikbaar bij de Administratie der Douane en Accijnzen

3) Welk zijn de meest voorkomende producten bij het behandelen en/of het ontsmetten van zeecontainers en welke producten zijn schadelijk? Werden deze bij ons reeds aangetroffen?

Geen gegevens beschikbaar bij de Administratie der Douane en Accijnzen

4) Kan aangegeven worden hoeveel zeecontainers bij ons worden onderzocht naar giftige gassen op jaarbasis alsook aangegeven hoeveel personeelsleden specifiek het gif in zeecontainers onderzoeken?

Geen gegevens beschikbaar bij de Administratie Douane en Accijnzen

5) Kan aangegeven worden over welke apparatuur deze diensten beschikken om giftige gassen op te sporen alsook of deze volstaan?

Momenteel beschikt de Administratie der Douane en Accijnzen niet over dergelijke apparatuur. Een onderzoek om dergelijke apparatuur in de nabije toekomst aan te schaffen is lopend.

6) Is de geachte minister het eens met de Nederlandse strategie, waarbij containers met een te hoge concentratie gas de havens pas mogen verlaten als ze volledig zijn ontgast? Kan dit toegelicht worden alsook aangegeven worden of andere maatregelen noodzakelijk zijn?

De Administratie der Douane en Accijnzen is niet op de hoogte van de Nederlandse strategie terzake.