Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-32

van Geert Lambert (SP.A-SPIRIT) d.d. 25 oktober 2007

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën

FOD Financiën - Datawarehouse - Vertraging van het project (Douane-aangiften en accijnzen - Amerikaanse eisen : terrorisme - Nadeel voor de Vlaamse maritieme sector)

belastingaangifte
vervoer over zee
Verenigde Staten
maritiem toezicht
fraude
douane
administratieve formaliteit
accijns
haveninstallatie
zeevaart
terrorisme
belastingfraude
gegevensbank
toepassing van informatica

Chronologie

25/10/2007Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/11/2007)
20/12/2007Dossier gesloten

Vraag nr. 4-32 d.d. 25 oktober 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een aanbesteding voor het opzetten van een datawarehouse voor de administratie Financiën werd in 2005 toegekend aan Siemens SBS in samenwerking met het Luikse bedrijf NRB (de informaticapijler van Ethias). Dit ‘datapakhuis’ is een grote databank waarin gegevens uit verschillende systemen worden samengebracht om er vervolgens analyses op uit te voeren en bepaalde patronen zoals bijboorbeeld fraude, mee op te sporen.

Begin dit jaar liep het mis met de eerste tests en werd er vertraging opgelopen voor de toepassing van deze datawarehouse voor douane-aangiften en accijnzen. Nochtans verplicht een richtlijn van de Europese Unie alle Lidstaten om tegen 2008 de douaneactiviteiten en accijnzen te automatiseren. Dit wil zeggen dat alle 14 miljoen douane-aangiften die in België nog op papier gebeuren, tegen dan geïnformatiseerd (paperless) moeten zijn. Dit lijkt door de bovenvermelde vertraging welhaast onmogelijk.

Anderzijds zijn er afspraken tussen België en de Verenigde Staten in het kader van de strijd tegen het terrorisme, die de douane ertoe verplichten om alle goederenverkeer in de havens van Antwerpen en Zeebrugge te onderwerpen aan een veilige en betrouwbare risico-analyse. In een eerste fase komen Amerikaanse douaniers containers ter plaatse controleren. Maar in een tweede fase wordt verwacht dat de aangiften van douane en accijnzen geautomatiseerd verlopen om de controles te vergemakkelijken. Het datawarehouse is daartoe onontbeerlijk, maar het onderdeel voor de douane (PLDA) heeft al grote vertraging opgelopen. Als de Vlaamse havens niet tijdig aan de Amerikaanse eisen voldoen, dreigen ze door de Verenigde Staten uitgesloten te worden en dreigt hun goederenverkeer omgelegd te worden naar concurrerende havens.

Ik vernam dan ook graag van de geachte minister welke maatregelen hij zal nemen om het datawarehouse-project tijdig operationeel te maken zodat de Vlaamse maritieme sector er geen nadeel van ondervindt.