Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-312

van Helga Stevens (CD&V N-VA) d.d. 5 februari 2008

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Postkantoren - Postpunten - Toegankelijkheid

postdienst
openbaar gebouw
faciliteiten voor gehandicapten
bejaarde
lichamelijk gehandicapte

Chronologie

5/2/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 6/3/2008)
10/3/2008Antwoord

Vraag nr. 4-312 d.d. 5 februari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De laatste jaren wordt op de diverse beleidsniveaus en ook in de media steeds meer aandacht besteed aan de problematiek van de toegankelijkheid van gebouwen, in het bijzonder gebouwen met een publiek karakter, voor mensen met een beperkte mobiliteit – een ruime en diverse groep mensen waartoe onder meer personen met een handicap, ouderen en zwangere vrouwen behoren. Het verheugt me dat ook De Post in haar strategisch plan voor de jaren 2006-2011 de verbetering van de toegankelijkheid van de postkantoren heeft opgenomen en dat de daarin gestelde doelstelling – het aantal niet of moeilijk toegankelijke postkantoren van 45% terugbrengen tot 10% – ambitieus is.

Graag had ik een antwoord op de volgende vragen in verband met de realisatie van voornoemd plan ontvangen:

1. Hoeveel postkantoren zijn er vandaag respectievelijk in Vlaanderen, Brussel en Wallonië?

2. Hoeveel van die postkantoren zijn volledig toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit, respectievelijk in Vlaanderen, Brussel en Wallonië?

3. Hoeveel postpunten zijn er vandaag respectievelijk in Vlaanderen, Brussel en Wallonië?

4. Hoeveel van die postpunten zijn volledig toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit, respectievelijk in Vlaanderen, Brussel en Wallonië?

5. Bestaat er een controle op de effectieve toegankelijkheid van de postpunten? Zo neen, is de geachte minister bereid een controlemechanisme op poten te zetten?

6. Welke resultaten werden tot nog toe geboekt in het kader van de doelstellingen inzake toegankelijkheid zoals verwoord in het strategisch plan 2006-2011?

7. Is de einddoelstelling – 90% van de postkantoren zijn volledig toegankelijk – op grond van de voorziene middelen haalbaar tegen de vooropgezette datum? Zo neen, is zij bereid om aan deze problematiek prioriteit te geven en bijkomende budgetten te voorzien?

Antwoord ontvangen op 10 maart 2008 :

1. Momenteel hebben wij 479 postkantoren in Vlaanderen, 72 in Brussel en 408 in Wallonië. Van al die kantoren zijn er 282 toegankelijk (maximum een trede) in Vlaanderen, 37 in Brussel en 165 in Wallonië.

2. Momenteel hebben wij 224 PostPunten in Vlaanderen, 11 in Brussel en 141 in Wallonië. 85 % van deze PostPunten zijn toegankelijk voor gehandicapten.

3. Bij de toewijzing van de uitbating van een PostPunten is de toegankelijkheid voor gehandicapten één van de geëvalueerde criteria en een belangrijk element in het toewijzingsdossier.

4. In het kader van de doelstellingen die bepaald werden op het vlak van toegankelijkheid behaalden we tot nu de volgende resultaten : in 2006 en 2007 voerden we in een zeventigtal kantoren werken uit in het kader van het programma om de kantoren toegankelijker te maken en van de werken van structurele aard (grote renovaties en nieuwe kantoren).

5. Doelstelling van De Post is om 90 % van de verkooppunten toegankelijk te maken tegen 2011. Deze doelstelling is haalbaar omdat De Post voorziet, in het kader van het programma om de kantoren toegankelijker te maken, een veertigtal werken per jaar uit te voeren. Bovendien bepaalt het strategische plan van De Post dat er tussen nu en 2011 in een twintigtal kantoren per jaar infrastructuurwerken van structurele aard zullen worden uitgevoerd (grote renovaties en nieuwe kantoren).

Voor de uitvoering van de voorgestelde werken moeten wel de nodige administratieve vergunningen verkregen worden, waardoor De Post geen volledige controle heeft over het uitvoeringsritme van het programma.