Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3077

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 27 februari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Station Brussel-Centraal - Veiligheid - Bewaking

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
veiligheid van het vervoer
openbare veiligheid
burgerbescherming
strijd tegen de misdadigheid
politiecontrole
videobewaking

Chronologie

27/2/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 2/4/2009)
9/11/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3078

Vraag nr. 4-3077 d.d. 27 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Elke dag reizen duizenden mensen naar en van Brussel. Velen van hen stappen af op de perrons van Brussel-Centraal. Dit station bevindt zich voor een groot deel onder de grond, voornamelijk dan de perrons, en de toegangen zijn eerder beperkt (één brede en twee smallere trappen per perron). Bij een defecte verlichting zitten de reizigers als ratten in de val.

Op de spitsuren kan men er bij wijze van spreken over de koppen lopen. Duizenden mensen willen allemaal op het zelfde ogenblik op hun bestemmingen geraken. Als er dan iets voorvalt wat paniek veroorzaakt, is een doemscenario niet denkbeeldig. Ik denk hierbij maar aan bijvoorbeeld het uitbreken van brand of in nog dramatischer scenario een aanslag. Bovendien is Brussel-Centraal bijzonder moeilijk om te controleren op verdachte personen of voorwerpen.

Gezien deze korte uiteenzetting :

1. Bestaat er een degelijk evacuatie- en interventieplan ingeval van nood (brand, ongeval, aanslag, …) ?

2. Is het station voldoende bewaakt met camera's ? Hoeveel camera's controleren dit station ?

3. Hoeveel personen analyseren deze beelden ? Blijven deze beelden opgeslaan ?

4. Hoeveel politieagenten zorgen voor de veiligheid ? Hoeveel "externe" veiligheidsagenten controleren het station ?

5. Beschikken deze externe agenten over voldoende wettelijke bevoegdheid om risicosituaties of -personen adequaat aan te pakken ?

6. Zijn er plannen om dit station nog meer te beveiligen naar de toekomst toe ?

Antwoord ontvangen op 9 november 2009 :

  1. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep Holding heeft een algemeen ”Intern Nood en Interventie Plan (INIP)” dat van toepassing is voor alle NMBS Holding-stations en dus ook voor Brussel-Centraal. Voor alle elk stations afzonderlijk bestaat er bovendien een specifiek brandconsigne.

  2. Het station van Brussel- Centraal is uitgerust met éénenzeventig camera’s.

  3. Er wordt vierentwintig uur op vierentwintig cameratoezicht verzekerd door de operatoren van het Security Operations Center. De beelden blijven zeven dagen bewaard.

  4. Het station wordt vierentwintig uur op vierentwintig bewaakt door de veiligheidsbedienden van Securail die preventieve en proactieve patrouilles verzekeren.

  5. De veiligheidsbedienden van Securail zijn beëdigde ambtenaren die proces-verbaal mogen opstellen voor alle inbreuken aan op het koninklijk besluit van 12 december 2007 houdende reglementen van de politie op de spoorwegen. Ze zijn uitgerust met handboeien en pepperspray en hebben specifieke bevoegdheden (identiteits- controle, vatting, veiligheidsfouille,…) zoals voorzien in het hoofdstuk III bis van de wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.

  6. De cel Security Management van de NMBS-Holding houdt zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe beveiligingsprojecten. Op basis van een risicoanalyse wordt momenteel een veiligheidsplan opgesteld voor het station Brussel-Centraal.