Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3075

van Margriet Hermans (Open Vld) d.d. 27 februari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Economische crisis - Bezuinigingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
Nederland
economische recessie
anticrisisplan
afschaffing van arbeidsplaatsen

Chronologie

27/2/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 2/4/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Vraag nr. 4-3075 d.d. 27 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan 5 % bezuinigen om de klappen van de economische crisis op te vangen. Volgens de NS zijn "de eerste tekenen van de economische teruggang" bij een aantal onderdelen van het bedrijf al merkbaar.

Het concern bevestigt dat het dit jaar financiële tegenvallers verwacht, zoals een flinke dip in de reizigersgroei. "Je kunt maar beter vroeg op de effecten van de kredietcrisis inspelen'', aldus een woordvoerder, "We verwachten dat onze omzet kan dalen".

Voor NS-personeel dat niet op of rond de trein werkt, is daarom per direct een vacaturestop aangekondigd. Verder worden er geen uitzendkrachten en ander extern personeel meer ingehuurd. De komende weken moet duidelijk worden welke andere bezuinigingsmaatregelen de NS nog noodzakelijk vindt.

Graag had ik hieromtrent dan ook een gedetailleerd antwoord ontvangen op volgende vragen :

1. Is de geachte minister het eens wat betreft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) met het standpunt dat men maar beter vroeg op de effecten van de kredietcrisis kan inspelen en dit om erger euvel te voorkomen ? Zo neen, waarom niet ? Zo ja, hoe vertaalt hij dit naar concrete maatregelen toe ?

2. Hoe reageert hij op het voornemen van de Nederlandse evenknie van de NMBS om 5 % te bezuinigen en kan hij aangeven of ook de NMBS gaat bezuinigen ? Zo neen, waarom niet ? Zo ja, kan hij dit concreet toelichten ?

3. Gaat de NMBS een vacaturestop aankondigen wat betreft al het personeel dat niet op of rond de trein werkt ? Zo neen, waarom niet ? Zo ja, welke categorieën worden getroffen ?

4. Hoeveel personeelsleden gaat de NMBS in 2009 aanwerven en hoeveel personeelsleden zullen het bedrijf verlaten in 2009 ? Kan u deze cijfers duiden ?

5. Verwacht de NMBS een verlaging van het aantal reizigers zoals de Nederlandse evenknie NS ? Zo ja, om welke grote orde gaat het ? Zo neen, kan hij toelichten waar hij de groei ziet ?