Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3047

van Christophe Collignon (PS) d.d. 20 februari 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Belgacom ADSL - Belgacom TV - Dekkingsgraad - Minder bevolkte gebieden - Verbindingskwaliteit - Gebieden zonder dekking -Dienstenaanbod - Maatregelen

Proximus
provider
telecommunicatiemateriaal
transmissienet
teledistributie
telefoon
universele dienst

Chronologie

20/2/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/3/2009)
27/3/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3047 d.d. 20 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

De toegang tot een internetverbinding met hoge snelheid wordt in de moderne samenleving steeds belangrijker. De toegang tot een dergelijke verbinding biedt bovendien ook de mogelijkheid in te schrijven op andere diensten van Belgacom, bijvoorbeeld Belgacom TV en de formule 'Pack Internet Go + TV + I-Talk happy Time”.

Sommige burgers klagen dat het onmogelijk is toegang te krijgen tot die diensten, of tenminste om een optimale verbinding te krijgen.

1. Welk percentage gezinnen heeft een optimale toegang tot het Belgacom ADSL-net? Graag kreeg ik afzonderlijke cijfers per provincie en arrondissement.

2. Welke maatregelen werden genomen om de verbindingsproblemen in de minder bevolkte gebieden snel te verhelpen?

3. Voor wat Belgacom TV betreft, hoeveel bedraagt de dekkingsgraad voor high definition per provincie en arrondissement?

4. Welke maatregelen werden genomen om die dienst snel te kunnen aanbieden in gebieden die nu nog geen dekking hebben?

Antwoord ontvangen op 27 maart 2009 :

1. Het ADSL-bereik in België is van 98,6 % (juni 2006) gestegen tot 99,7 % (november 2007) en 99,85 % van de bevolking vandaag. In termen van bereik kunnen we bijna spreken van een wereldrecord.

Exacte cijfers in verband met de dekkingsgraad per provincie of per arrondissement zijn niet beschikbaar.

De weinige klanten die niet bediend kunnen worden met een DSL-technologie, wonen verspreid over het hele land. Dankzij de investeringen van de laatste maanden is er geen sprake meer van een geografische zone zonder bereik. Het is echter wel mogelijk dat enkele klanten binnen een bepaalde gemeente niet over ADSL kunnen beschikken. Het gaat dus om geïsoleerde gevallen, die geen probleemzone vertegenwoordigen.

2. Belgacom heeft de jongste maanden een aantal investeringen gedaan, gericht op de zones met de laagste bevolkingsdichtheid. Dankzij deze inspanningen heeft Belgacom een oplossing kunnen bieden voor de meerderheid van de klanten die niet over een hogesnelheidsoplossing kunnen beschikken.

Aangezien de problemen met het ADSL-bereik zeer plaatselijk zijn (zie punt 1), wordt elk geval apart onderzocht als er een aanvraag wordt ingediend om te beoordelen of er op korte termijn een specifieke oplossing kan worden gevonden.

Anderzijds zijn we momenteel bezig met een belangrijke ontplooiing van optische vezel om te kunnen beantwoorden aan de toekomstige DSL-behoeften van de klanten. Deze langdurige investeringen worden gedaan in alle provincies. Belgacom is begonnen in de dichtst bevolkte gebieden en breiden de werken geleidelijk uit naar de andere gebieden.

3. Eind 2008 hadden 86 % van de Belgische gezinnen toegang tot Belgacom TV en konden meer dan 64 % tv in hoge definitie bekijken.

De dekkingsgraad per provincie of per arrondissement is niet beschikbaar.

4. Toegang tot Belgacom TV is enkel mogelijk indien de kwaliteit van het DSL-signaal dat bij de klant binnenkomt gegarandeerd kan worden.

Dit past in het beleid van Belgacom om geen toegang tot Belgacom TV te bieden als de kwaliteit van de dienst niet kan worden verzekerd.

Een verbetering van de dekking voor TV gebeurt: