Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3019

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 20 februari 2009

aan de minister van Maatschappelijke Integratie, Pensioenen en Grote Steden

Medisch toerisme - Misbruik van de dringende medische hulp - Illegalen - Inspecteurs

eerste hulp
recht op gezondheid
gezondheidsverzorging
buitenlandse staatsburger
illegale migratie
geneeskundige noodhulp
medisch toerisme

Chronologie

20/2/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/3/2009)
28/5/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3019 d.d. 20 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In antwoord op mijn vraag om uitleg nr. 4-559 (Handelingen nr. 4-50 van 27 november 2008, blz. 63) stelt de geachte minister in verband met eventuele misbruiken van dringende medische hulp door illegalen en medisch toerisme dat de administratie daarvoor over enkele inspecteurs beschikt die gespecialiseerd zijn in deze materie.

1. Om hoeveel personen gaat het ? Wat is de verdeling over de taalrollen ? Welk is hun werkterrein en welke diploma's hebben de betrokkenen ?

2. Wat is de exacte taakomschrijving van de betrokkenen ? Voeren zij controles uit en hoe gebeuren deze controles dan ?

3. Hoeveel controles hebben zij desgevallend uitgevoerd ? In hoeveel gevallen oordeelden zij dat er sprake was van misbruiken ? Graag kreeg ik telkens een jaarlijks overzicht voor de periode 2001-2008.

4. Wat was de aard van de eventuele misbruiken die werden vastgesteld ? Werden er desgevallend maatregelen getroffen en zo ja, dewelke ?

Antwoord ontvangen op 28 mei 2009 :

In antwoord op uw vragen, kan ik het volgende meedelen.

1) De medische kosten, die ten laste worden genomen door de OCMW’s en die voor behoeftigen zonder onderstandsdomicilie (zoals illegalen) aan de OCMW’s worden terugbetaald door de Federale Staat, worden gecontroleerd door de inspecteurs van de Inspectiedienst van de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie. Het betreft momenteel zeven inspecteurs behorend tot de Nederlandstalige taaltrol en zes tot de Franstalige. Het werkterrein van deze inspecteurs omvat een vijfenveertigtal OCMW’s, waarbij de toepassing van verschillende wetgevingen wordt gecontroleerd. De inspecties worden uitgevoerd door ambtenaren met diverse diploma’s, die hiervoor intern binnen de administratie een bijzondere opleiding hebben gekregen. Deze opleiding en de procedurehandleiding garanderen een uniforme behandeling van alle OCMW’s. Het gaat om administratieve controles van de sociale dossiers en van de boekhouding van de OCMW’s.

2) De inspecteurs voeren hun controles uit met toepassing van de procedurehandleiding. Naast een gedetailleerde omschrijving van de variabelen die per type kost (medische kosten, farmaceutische kosten en ziekenhuiskosten) gecontroleerd dienen te worden, wordt in deze handleiding tevens de frequentie waarmee een OCMW dient gecontroleerd te worden bepaald: jaarlijks, om de twee of drie jaren. Op de website van de POD Maatschappelijke Integratie www.mi-is.be wordt onder de rubriek ‘(dringende) medische hulp’, het ‘handboek medische kosten : subsidiering van en controle op medische kosten door de POD Maatschappelijke Integratie’ gepubliceerd.

3) Vanaf 2004 worden de OCMW’s over gans België gecontroleerd of ze de wettelijke voorschriften in verband met de toelagen medische kosten naleven. In bijgevoegde tabel is het aantal gecontroleerde OCMW’s en het teruggevorderd bedrag weergegeven.

Jaar

Aantal gecontroleerde OCMW's

Teruggevorderd bedrag

2004

221

964 691,72 €

2005

269

1 888 689,94 €

2006

246

3 754 692,40 €

2007

236

3 559 186,05 €

2008

289

2 141 399,70 €

De terugvorderingen hebben vooral betrekking op:

- het niet naleven van de terugbetalingsregels volgens de RIZIV-nomenclatuur (niet vergoedbare medische prestaties of medicijnen) ;

- kosten die ten laste gelegd werden van de Staat, maar voor personen die hadden moeten aangesloten zijn bij een ziekenfonds (bijvoorbeeld personen ingeschreven in het vreemdelingenregister voor een periode van drie jaar) ;

- het aangeven van kosten zonder dat er facturen of betalingsbewijzen kunnen voorgelegd worden ;

- het ontbreken van sociale verslagen met betrekking tot de behoeftigheid. Het is de bevoegdheid van het OCMW om de behoeftigheid vast te stellen. De inspecteur doet als dusdanig hierover geen uitspraak, wel over de aanwezigheid van het noodzakelijke verslag van het onderzoek met betrekking tot deze behoeftigheid.

4) Van elke controle wordt er een uitgebreid verslag gericht aan de voorzitter van het OCMW. Indien er onrechtmatigheden vastgesteld worden, dient het OCMW voor de dossiers waar dit vastgesteld wordt, de ontvangen toelagen terug te betalen. Tevens worden er naast het controleverslag bij systematische fouten, zoals het ontbreken van een sociaal verslag bij het toekennen van medische hulp, door de POD de nodige stappen ondernomen om de OCMW’s hiervan te verwittigen.