Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2952

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 4 februari 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Fondsen - Doelstelling - Controle - Bedragen

begrotingsfonds
begrotingscontrole
toewijzing van middelen
interventiebeleid
overheidssteun
Zilverfonds
alimentatieplicht
budgettaire middelen
Landbouwfonds
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
Fonds voor de Beroepsziekten
aanvullend pensioen
Europees Sociaal Fonds
Federaal Dienstencentrum
Belgisch fonds voor de voedselzekerheid
Fonds voor collectieve uitrustingen en diensten
Rampenfonds

Chronologie

4/2/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/3/2009)
22/4/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2942
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2943
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2945
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2949
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2955
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2956
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2957
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2958
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2959

Vraag nr. 4-2952 d.d. 4 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij het voeren van het beleid wordt er regelmatig gebruik gemaakt van allerlei fondsen, vaak met heel uiteenlopende doelstellingen, zoals het Slachtofferfonds, het Stookoliefonds, de fondsen voor bestaanszekerheid, het Zilverfonds, …

Kan u mij voor elk fonds dat onder uw verantwoordelijkheid of voogdij staat het volgende meedelen :

1. Welk is hun reglementaire of wetgevende basis ?

2. Wat is het opzet ervan ?

3. Wie of welke instantie beheert het fonds ?

4. Op welke wijze is het fonds verplicht te rapporteren over zijn activiteiten ? Is deze rapportage openbaar ?

5. Op welke wijze oefent de overheid controle uit op dit fonds ?

6. Met welke bijdragen wordt het gespijsd ?

7. Hoe groot was het bedrag in dit fonds op 1 januari 2009 ?

8. Welke begunstigden kunnen desgevallend van dit fonds gebruik maken ?

9. Hoeveel begunstigden/instellingen/projecten kregen desgevallend in 2009 een uitkering uit dit fonds en welk was het totaalbedrag aan uitkeringen ? Graag kreeg ik een opsplitsing per gewest.

Antwoord ontvangen op 22 april 2009 :

Het geachte lid vindt hieronder de antwoorden op haar vraag.

De fondsen die door Binnenlandse Zaken beheerd worden zijn:

1° Het Fonds van de bewakingsondernemingen, beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsdiensten;

2° Het Fonds tot uitvoering van het correctiemechanisme ingesteld bij de overdracht van de ex-rijkswachtgebouwen aan de meergemeente politiezones;

3° Het Fonds ter financiering van sommige uitgaven verricht die verbonden zijn met de veiligheid voortvloeiend uit de organisatie van de Europese Toppen te Brussel;

4° Het Fonds voor de beveiliging tegen brand en ontploffing;

5° Het Fonds voor risico’s van zware ongevallen;

6° Het Fonds voor risico’s van nucleaire ongevallen;

7° Het Fonds voor aanschaffing van materieel en uitrusting voor opdrachten van de brandweerdiensten, voor rekening van de gemeenten, de intercommunales en de dienst voor brandweer en dringende medische hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

8° Het Bijzonder Fonds voor de geïntegreerde centra van dringende oproepen (centra 112).

Voor elk van de fondsen worden de vragen hierna beantwoord:

1° Het Fonds van de bewakingsondernemingen, beveiligingsondernemingen en de interne bewakingsdiensten:

1. De wettelijke basis van het fonds is de organieke wet van 27 december 1990 houdende oprichting van begrotingsfondsen (Belgisch Staatsblad van 12 januari 1991).

2. Het fonds is bestemd om de kosten voor administratie, controle en toezicht te dekken in het kader van de uitvoering van de wet van 19 juli 1991 tot regeling van het beroep van privédetective en de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.

3. Het fonds wordt beheerd door de Thesaurie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën met aanlevering van inkomsten en uitgaven door de Directie Private Veiligheid.

4. Er is geen specifieke bepaling over de rapportering van de activiteiten voorzien.

5. De Stafdienst B&B controleert maandelijks de staat van de rekening van de rekenplichtige en jaarlijks de afgelegde verantwoording voordat deze wordt overgemaakt aan het Rekenhof.

6. De spijzing gebeurt door de opbrengsten van retributies aangerekend enerzijds aan de bewakingsondernemingen, de beveiligingsondernemingen, de interne bewakingsdiensten en de instellingen die instaan voor de opleiding van het personeel van die ondernemingen en diensten en anderzijds aan de privédetectives.

7. Op 1 januari 2009 was het saldo van het fonds 8 645k euro in vastleggingen en 10 194k euro in vereffeningen.

8. Het fonds is bestemd voor de werking van de Directie Private Veiligheid van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie.

9. Er zijn geen uitkeringen betaald voor 2009.

2° Het Fonds tot uitvoering van het correctiemechanisme ingesteld bij de overdracht van de ex-rijkswachtgebouwen aan de meergemeente politiezones:

1. De wettelijke basis van het fonds is artikel 135 van de Programmawet van 2 augustus 2002 (Belgisch Staatsblad van 29 augustus 2002).

2. Er werd een fonds opgericht voor het wedergebruik van de ontvangsten voortvloeiend uit de betalingen door de gemeenten en de meergemeente politiezones ingevolge de toepassing van het correctiemechanisme ingesteld naar aanleiding van de overdracht van de ex-rijkswachtgebouwen aan de gemeenten en de meergemeente politiezones in uitvoering van artikel 248quater van de wet van 7 december 1998, de opbrengst van de verkoop van gebouwen waarvan de gemeenten en de meergemeente politiezones afstand hebben gedaan en de huur die de gemeenten en de meergemeente politiezones betalen voor het tijdelijk gebruik van gebouwen waarvan ze afstand gedaan hebben bij de overdracht ervan.

3. Het fonds wordt beheerd door de Thesaurie (Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën) met aanlevering van gegevens over de uitgaven en inkomsten door de Directie Politiebeheer.

4. Er is geen specifieke bepaling over de rapportering van de activiteiten voorzien.

5. De inkomsten gegenereerd uit de opbrengsten van verkoop en de huur die de gemeenten en meergemeente politiezones betalen voor het tijdelijk gebruik van gebouwen wordt verantwoord door een respectievelijk een verkoopakte en een huurovereenkomst met bijakten. Beide documenten worden aangeleverd door de Regie der Gebouwen.

De inkomsten uit het correctiemechanisme worden gegenereerd op basis van de definitieve bedragen bepaald in het koninklijk besluit van 27 april 2007 en het koninklijk besluit van 18 november 2008.

De Stafdienst B&B controleert maandelijks de staat van de rekening van de rekenplichtige en jaarlijks de afgelegde verantwoording voordat deze wordt overgemaakt aan het Rekenhof.

6. De spijzing gebeurt door de opbrengsten van verkopen van gebouwen, het correctiemechanisme en de huur die de gemeenten en de meergemeente politiezones betalen voor het tijdelijk gebruik van gebouwen.

7. Op 1 januari 2009 was het saldo van het fonds 1 773k euro in vastleggingen en 2 687k euro in vereffeningen.

8. De begunstigden zijn zones waarbij in het kader van het correctiemechanisme de jaarlijkse correctie ten voordele van de zone is.

9. Er zijn geen uitkeringen betaald voor 2009.

3° Het Fonds ter financiering van sommige uitgaven verricht die verbonden zijn met de veiligheid voortvloeiend uit de organisatie van de Europese Toppen te Brussel:

1. De wettelijke basis van het fonds zijn de artikelen 463 tot 467 van de Programmawet van 24 december 2002 (Belgisch Staatsblad van 31 december 2002).

2. In het algemeen kunnen drie grote groepen van maatregelen onderscheiden worden:

De “statutaire” maatregelen ten opzichte van bepaalde personeelscategorieën van de korpsen van de Brusselse politie (premies, vergoedingen, betaling van overuren, taalopleidingen, enz.).

“Uitrustings- en infrastructuur”maatregelen die ertoe strekken de aankoop van bepaald materieel mogelijk te maken of de communicatie te verbeteren

Preventiemaatregelen.

3. Het fonds wordt beheerd door de Thesaurie (Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën) met aanlevering van de gegevens over uitgaven en inkomsten door de Algemene Directie Veiligheid en Preventiebeleid.

4. Er is geen specifieke bepaling over de rapportering van de activiteiten voorzien.

5. Het is de overheid zelf die door het nemen van koninklijke besluiten de verdeling van de subsidies aan de Brusselse politiezones regelt.

De Stafdienst B&B controleert maandelijks de staat van de rekening van de rekenplichtige en jaarlijks de afgelegde verantwoording voordat deze wordt overgemaakt aan het Rekenhof.

6. De bijdragen worden gespijsd door een voorafname op de opbrengsten van de personenbelasting, in uitvoering van artikel 4 van de wet van 10 augustus 2001 tot oprichting van een Fonds ter financiering van de internationale rol en de hoofdstedelijke functie van Brussel.

7. Op 1 januari 2009 was het saldo van het fonds 964k euro in vastleggingen en 56 565k euro in vereffeningen.

8. De begunstigden zijn de politiezones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

9. Er zijn geen uitkeringen betaald voor 2009.

4° Het Fonds voor de beveiliging tegen brand en ontploffing:

1. De wettelijke basis van het fonds is de organieke wet van 27 december 1990 houdende oprichting van begrotingsfondsen (Belgisch Staatsblad van 12 januari 1991).

2. Het fonds dient voor het financieren van de opleiding voor de leden van de brandweerkorpsen en van de civiele veiligheid en om aan onderzoek en informatie te doen betreffende preventie inzake brand en ontploffing.

3 Het fonds wordt beheerd door de Thesaurie (FOD Financiën) met aanlevering van de gegevens over uitgaven en inkomsten door de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid.

4 Er is geen specifieke bepaling over de rapportering van de activiteiten voorzien.

5. Het is de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid die het fonds in eigen beheer heeft.

De Stafdienst B&B controleert maandelijks de staat van de rekening van de rekenplichtige en jaarlijks de afgelegde verantwoording voordat deze wordt overgemaakt aan het Rekenhof.

6. De inkomsten zijn de heffing gevestigd op de verzekeringspremie voor de burgerlijke aansprakelijkheid inzake brand of ontploffing.

Inkomsten van de recuperatie door de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid van de kosten ten laste van derden inzake interventies alsook van de facturatie van de prestaties geleverd voor het ziekenvervoer per ambulance.

Inkomsten van de ontvangsten verbonden aan de activiteiten van de algemene directie van de Civiele Veiligheid.

7. Op 1 januari 2009 was het saldo van het fonds 3 402k euro in vastleggingen en 3 962k euro in vereffeningen.

8. De begunstigden zijn de brandweerdiensten.

9. Er zijn geen uitkeringen betaald voor 2009.

5° Het Fonds voor risico’s van zware ongevallen:

1. De wettelijke basis van het fonds is de organieke wet van 27 december 1990 houdende oprichting van begrotingsfondsen (Belgisch Staatsblad van 12 januari 1991).

2. Het fonds dient de preventie van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn en voor de beperking van de gevolgen voor de mens en het leefmilieu om op een coherente en efficiënte manier hogere beschermingniveaus voor de gehele bevolking te verzekeren.

3. Het fonds wordt beheerd door de Thesaurie (FOD Financiën) met aanlevering van de gegevens over uitgaven en inkomsten door de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid.

4. Er is geen specifieke bepaling over de rapportering van de activiteiten voorzien.

5. Het is de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid die het fonds in eigen beheer heeft.

De Stafdienst B&B controleert maandelijks de staat van de rekening van de rekenplichtige en jaarlijks de afgelegde verantwoording voordat deze wordt overgemaakt aan het Rekenhof.

6. Het fonds haalt haar inkomsten uit het gedeelte van de heffingen bedoeld in het artikel 7, §2bis, 2°, b, van de wet van 21 januari 1987 inzake de risico's van zware ongevallen bij bepaalde industriële activiteiten.

7. Op 1 januari 2009 was het saldo van het fonds 3 339k euro in vastleggingen en 12 458k euro in vereffeningen.

8. De begunstigden zijn de federale en lokale hulpdiensten en ook de andere federale overheidsdiensten.

9. Er zijn geen uitkeringen betaald voor 2009.

6° Het Fonds voor risico’s van nucleaire ongevallen:

1. De wettelijke basis van het fonds zijn de artikelen 66 en 67 van de wet van 6 augustus 1993 houdende sociale en diverse bepalingen (Belgisch Staatsblad van 9 augustus 1993).

2. Het fonds voor de risico’s van nucleaire ongevallen kan worden aangewend voor personeels-, bestuurs-, studie- en interventiekosten van de civiele veiligheid.

3. Het fonds wordt beheerd door de Thesaurie (FOD Financiën) met aanlevering van de gegevens over uitgaven en inkomsten door de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid.

4. Er is geen specifieke bepaling over de rapportering van de activiteiten voorzien.

5. Het is de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid die het fonds in eigen beheer heeft.

De Stafdienst B&B controleert maandelijks de staat van de rekening van de rekenplichtige en jaarlijks de afgelegde verantwoording voordat deze wordt overgemaakt aan het Rekenhof.

6. De wettelijke bepalingen met betrekking tot het innen van de jaarlijkse nucleaire retributies staan beschreven in het koninklijk besluit van 24 augustus 2001 betreffende de ioniserende stralingen. Dit zijn de inkomsten van het fonds.

7. Op 1 januari 2009 was het saldo van het fonds 4 434k euro in vastleggingen en 7 798k euro in vereffeningen.

8. De begunstigden zijn de federale en lokale hulpdiensten.

9. Er zijn geen uitkeringen betaald voor 2009.

7° Het Fonds voor aanschaffing van materieel en uitrusting voor opdrachten van de brandweerdiensten, voor rekening van de gemeenten, de intercommunales en de dienst voor brandweer en dringende medische hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest:

1. De wettelijke basis van het fonds zijn de artikelen 473 en 474 van de Programmawet van 27 december 2004 (Belgisch Staatsblad van 31 december 2004).

2. Het fonds dient voor de aanschaffing van materieel en uitrusting voor de opdrachten van de brandweerdiensten, voor rekening van de gemeenten, de intercommunales en de dienst voor brandweer en dringende medische hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

3. Het fonds wordt beheerd door de Thesaurie (FOD Financiën) met aanlevering van de gegevens over uitgaven en inkomsten door de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid.

4. Er is geen specifieke bepaling over de rapportering van de activiteiten voorzien.

5. Het is de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid die het fonds in eigen beheer heeft.

De Stafdienst B&B controleert maandelijks de staat van de rekening van de rekenplichtige en jaarlijks de afgelegde verantwoording voordat deze wordt overgemaakt aan het Rekenhof.

6. De ontvangsten van het fonds zijn de terugbetalingen gestort door de gemeenten, de intercommunales en de dienst voor brandweer en dringende medische hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, van het deel van de aankoopprijs van het materieel en van de uitrusting dat hen toekomt, overeenkomstig het koninklijk besluit van 23 maart 1970 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder gemeenten die over een brandweerdienst beschikken, in aanmerking komen voor een staatsbijdrage voor het aankopen van brandweermaterieel.

7. Op 1 januari 2009 was het saldo van het fonds 1 766k euro in vastleggingen en 10 655k euro in vereffeningen.

8. De begunstigden zijn de gemeenten, de intercommunales en de dienst voor brandweer en dringende medische hulp van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

9. Er zijn geen uitkeringen betaald voor 2009.

8° Het Bijzonder Fonds voor de geïntegreerde centra van dringende oproepen (centra 112):

1. De wettelijke basis van het fonds is het artikel 91 van de Programmawet van 9 juli 2004 (Belgisch Staatsblad van 15 juli 2004).

2. Het doel van het fonds is om voor de calltaking van de alarmcentrales 100, 101 en 112 met neutrale calltakers zou gewerkt worden die men in eerste instantie zou rekruteren uit beschikbare personeelsleden van het autonome overheidsbedrijf Belgacom.

3. Het fonds wordt beheerd door de Thesaurie (FOD Financiën) met aanlevering van de gegevens over uitgaven en inkomsten door de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid.

4. Er is geen specifieke bepaling over de rapportering van de activiteiten voorzien.

5. Het is de Algemene Directie van de Civiele Veiligheid die het fonds in eigen beheer heeft.

De Stafdienst B&B controleert maandelijks de staat van de rekening van de rekenplichtige en jaarlijks de afgelegde verantwoording voordat deze wordt overgemaakt aan het Rekenhof.

6. De inkomsten zijn:

Opbrengsten voortvloeiend uit de betaling uitgevoerd door de overheidsbedrijven voor hun personeel dat op vrijwillige basis voor de uitvoering van deze opdrachten wordt ingezet.

Opbrengsten voortvloeiend uit de Rijksbegroting.

Opbrengsten voortvloeiend uit de facturatie van opleidingsgebonden kosten bij terugkeer van personeelsleden afkomstig uit reconversieprojecten van de overheid.

7. Op 1 januari 2009 was het saldo van het fonds 2 355k euro in vastleggingen en 2 599k euro in vereffeningen.

8. De begunstigden zijn calltakers. De personeelkosten en de werkingkosten worden met dit fonds betaald.

9. Er zijn geen uitkeringen betaald voor 2009.