Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2898

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 28 januari 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Politiediensten - Tuchtonderzoek - Plaats van het onderzoek - Terugvorderingsrecht

politie
gemeentepolitie
tuchtprocedure
mobiliteit van arbeidskrachten
gedetacheerd werknemer

Chronologie

28/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/2/2009)
22/4/2009Antwoord

Vraag nr. 4-2898 d.d. 28 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs werd ik op de hoogte gebracht van een tuchtonderzoek dat in een bepaalde politiezone werd gevoerd naar een personeelslid. Deze persoon was voordien tewerk gesteld in een andere politiezone. Vermits de hem ten laste gelegde feiten uit die periode dateerden, werd het tuchtonderzoek door deze laatste zone opgestart. Omdat de persoon ondertussen in een andere politiezone werkzaam was, moest deze politiezone het tuchtonderzoek voeren en draaide ze ook op voor de kosten ervan.

Deze concrete zaak legt een bepaalde problematiek bloot. De politiezone waar de mogelijk strafbare feiten zich afspelen, maakt het tuchtonderzoek aanhangig. Maar als de persoon in kwestie - tegen wie het onderzoek gevoerd wordt - ondertussen in een andere zone actief is, draait deze volledig op voor de kosten, ook al heeft deze politiezone niets met de feiten te maken. Dit is niet onbelangrijk gezien de kosten van een dergelijk onderzoek al snel hoog kunnen oplopen. Daarom kan de vraag gesteld worden of het niet beter zou zijn dat de politiezone waar de beschuldigde de hem ten laste gelegde feiten pleegde, het onderzoek zou voeren ?

De politiezone waar de betrokkene op dat moment werkzaam is, wordt daarenboven ook geconfronteerd met andere problemen (bijvoorbeeld de terugbetaling van de ingehouden wedde gedurende de voorlopige schorsing terwijl de agent tijdens de periode van het tuchtonderzoek niet werkzaam is geweest). Zeker wanneer nadien blijkt dat het personeelslid in beroep wordt vrijgesproken en de politiezone die er in feite niets mee te maken heeft, dient op te draaien voor de kosten van het tuchtonderzoek, de kosten voor het niet presteren in geval van schorsing en voor de volledige terugbetaling van de wedde.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen gesteld :

1) Is de geachte minister op de hoogte van deze procedure ? Is hij van mening dat er zich hier mogelijk een probleem stelt ?

2) Is hij van plan hieromtrent initiatieven te nemen ? Welke maatregelen heeft hij daarbij in gedachten ?

3) Zou de politiezone, waar de agent op het moment van het tuchtonderzoek werkzaam is, toch een terugvorderingsrecht - al dan niet gedeeltelijk - moeten hebben ?

Antwoord ontvangen op 22 april 2009 :

In antwoord op zijn vraag kan ik het geachte lid het volgende meedelen:

1.) Het principe dat in geval van mobiliteit van het ene korps naar het andere enkel de tuchtoverheid van het nieuwe korps bevoegd is om een tuchtprocedure aan te spannen of voort te zetten wordt voorzien in artikel 22 van de wet van 13 mei 1999 houdende het tuchtstatuut van de personeelsleden van de politiediensten. Dit gegeven stelt op zich geen probleem en is uitermate logisch. De tuchtregeling staat in nauw verband met het beheer van de dienst en kent een volwaardige bevoegdheid toe aan de leidinggevende ten aanzien van zijn personeelsleden.

2. en 3.) De Federale Politieraad voert momenteel een evaluatie en analyse uit inzake “10 jaar politiehervorming”. Diverse items komen hier aan bod, waaronder het huidige tuchtstatuut. Het verslag hiervan zal worden voorgelegd aan het Parlement en wanneer uit het debat blijkt dat een hervorming van het tuchtstatuut aangewezen is, zal ik mij hiervoor inspannen. De voorgestelde pistes kunnen dan in overweging worden genomen.