Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2759

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 12 januari 2009

aan de staatssecretaris voor Personen met een handicap, toegevoegd aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Federale overheidsdiensten, programmatorische federale overheidsdiensten en beleidscellen - Inkoopbeleid - E-veilingen

ministerie
veiling
elektronische handel
internet
openbare aanbesteding
overheidscontract
Nederland
aankoop
aankoopvereniging
overheidsopdrachten

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1514
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6182

Vraag nr. 4-2759 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een aantal Nederlandse ministeries heeft op 8 december 2004 door gezamenlijk een pakket kantoormaterialen via een elektronische veiling aan te schaffen een besparing gerealiseerd van 44%. Begin 2005 werd in Nederland een pilootproject gestart door de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van algemene Zaken, de Tweede Kamer, de algemene Rekenkamer, het kabinet van de Koningin en de Raad van State om ervaring op te doen met e-veilen in Nederland.

In België is er een eerste inhaalbeweging gaande (Jepp – Aankondiging van overheidsopdrachten via het web), doch we staan nog niet ver. Ik vrees dat de slogan “met professioneel inkopen winnen” bij de overheid te weinig navolging krijgt. Mensen en organisaties worden er nu niet beter van als ze geld besparen. Nochtans ligt er een enorm besparingspotentieel in het efficiënt inkopen. Men heeft nog teveel de neiging om bij grote projecten aan te geven dat verspilling part of the game is. Vijfjaarlijks Europees onderzoek zegt dat overheden zo’n 12% van het aankoopbudget kunnen besparen door professioneler te opereren.

E-veilingen zijn bovendien een goed instrument voor optimale marktwerking. Ook de overheid kan hiervan van profiteren. Nederlands onderzoek toont aan dat slechts 1 op de 20 e-veilingen tegenvalt. Graag verwijs ik naar de Nederlandse expert terzake, professor Arjan Van Weele, die hoogleraar Inkoopmanagement is aan de TU Eindhoven. Hij beweert het volgende omtrent e-veilen: “Technologie blijkt het probleem niet te zijn, wel de organisatie daarachter. In grote organisaties moeten ongelijksoortige afdelingen, zoals research & development, productie, logistiek, administratie, inkoop, als een team gaan samenwerken. Het hiërarchische verschil tussen die afdelingen frustreert het proces en de organisatie achter de e-veiling. Daar zouden overheden van kunnen leren, zeker omdat die vaak ook nogal hiërarchisch opereren. De grootste besparingen worden gerealiseerd in de voorbereiding van de veiling. Een kleiner deel door de veiling zelf doordat deze het marktmechanisme op zeer directe wijze mobiliseert.”.

Een bijkomend voordeel is dat e-veilen alle ondernemingen op hetzelfde niveau plaatst en de kmo’s dus meer kans maken om een contract bij de overheid binnen te halen.

Heden zou e-veilen voor de overheid mogelijk worden gezien recente wetswijzigingen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Plant u binnen de FOD’s, POD’s of beleidscellen die onder uw bevoegdheid vallen, initiatieven om te werken met e-veilen wat betreft het inkoopbeleid voor deze legislatuur? Zo neen, waarom niet? Zo ja, om welke initiatieven zou het gaan?

2. Hoe staat u ten opzichte van de Nederlandse ervaring inzake e-veilen en het enorme besparingspotentieel dat er gerealiseerd kan worden? Kan u uw standpunt toelichten?

3. Kan u de verschillende toepassingsmogelijkheden binnen de FOD’s, POD’s of beleidscellen die onder uw bevoegdheid vallen, inzake efficiënt aankopen via e-veilingen toelichten? Waar meent u dat het e-veilen de grootste besparing kan opleveren?

4. Welke andere methodes gaat u toepassen om te besparen op u aankoopbeleid, gezien de economische situatie?