Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2747

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 12 januari 2009

aan de staatssecretaris voor de Modernisering van de Federale Overheidsdienst Financiën, de Milieufiscaliteit en de Bestrijding van de fiscale fraude, toegevoegd aan de minister van Financiën

Beleidscellen - Dienstwagens - Verkeersboetes

ministerie
voertuig
overtreding van het verkeersreglement
geldboete

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
31/3/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2205

Vraag nr. 4-2747 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 4-1092 verwijst de geachte Staatssecretaris naar het antwoord van de minister van Financiën, aan wie deze vraag eveneens werd gesteld (schriftelijke vraag nr. 4-1076). Ik heb het antwoord van de minister van Financiën aandachtig gelezen, maar heb daarin geen elementen van antwoord gevonden op de vraag die ik hem heb gesteld. Ik ben derhalve zo vrij de vraag opnieuw te stellen.

Elke beleidscel beschikt in de regel over een of meerdere dienstwagens.

1. Hoeveel dienstvoertuigen zijn er voorhanden in de beleidscel van de geachte Staatssecretaris ? Graag kreeg ik een overzicht met bouwjaar, type en aankoopprijs.

2. Welke leden van de beleidscel maken daarvan gebruik ?

3. Hoeveel kilometers werd hiermee afgelegd sinds zijn aantreden ?

4. Bestaat er een regelgeving of richtlijnen in geval de betrokkenen verkeersovertredingen hebben begaan en hiervoor bekeurd worden ? Is hierin vervat dat de betrokkenen hun bekeuringen zelf moeten betalen ? Graag desgevallend de nodige specificatie.

5. Kan hij - in voorkomend geval - een overzicht geven van het aantal bekeuringen dat jaarlijks werd opgelopen gedurende de laatste vijf jaar voor de dienstwagens die door zijn beleidscel in gebruik zijn ? Kunnen deze gegevens eventueel worden uitgesplitst volgens de aard van de bekeuringen ? Heeft hij er zicht op voor welke bedragen daarbij bekeurd werd en wie deze bekeuringen betaalde ? Welke verdere gevolgen werden eventueel aan deze bekeuringen gegeven ?

Antwoord ontvangen op 31 maart 2009 :

In antwoord op de vraag van het geachte lid heb ik de eer haar de volgende elementen ter kennis te brengen :

  1. Het wagenpark van het kabinet bestaat momenteel uit de drie volgende voertuigen :

    -een BMW 530xd verworven via een langetermijnleasing gedurende 36 maanden, of 150 000 km in oktober 2007 ;

    -een BMW 520d verworven via een langetermijnleasing gedurende 24 maanden, of 120 000 km in september 2008 ;

    -een RENAULT Espace die sinds 2 december 2008 ter beschikking wordt gesteld in afwachting van de levering van een leasingvoertuig ;

    Deze leasings beantwoorden op alle punten aan de normen die de Kanselarij van de eerste minister vastlegde.

  2. Deze voertuigen worden respectievelijk door de staatssecretaris, de directeur van de beleidscel en de directeur van het secretariaat gebruikt.

  3. -BMW 530xd: 71 578 km (inclusief de kilometers die de vorige staatssecretaris aflegde) ;

    -BMW 520d : 30 086 km ;

    -RENAULT : 4 575 km ;

  4. De boetes, van welke aard ook, worden steeds betaald door de chauffeurs van de voertuigen en in geen geval door het kabinet. Iedere bestuurder is verantwoordelijk voor zijn voertuig en bekostigt dus zelf alle bekeuringen die hij zou krijgen, ook die in het kader van zijn opdrachten voor het kabinet.

    De bekeuringen die via de leasingbedrijven worden toegezonden, worden ter betaling onmiddellijk aan de houder van het betrokken voertuig bezorgd.

    De medewerkers die een ambtswagen krijgen, worden vooraf van deze procedure op de hoogte gebracht.

  5. Sinds de eedaflegging van de staatssecretaris op 20 maart 2008 werden de onderstaande overtredingen vastgesteld ;

    -jaar 2008: drie snelheidsovertredingen- jaar 2009 : één overtreding wegens parkeerverbod ;

    De boetes werden betaald overeenkomstig de principes beschreven in punt 4.