Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten - Nieuwe samenstelling
Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocuementen
12/1/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009) |
13/2/2009 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2128
De Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten werd door de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur opgericht. Zij heeft tot doel om een advies uit te brengen op de vragen tot heroverweging wanneer een burger geconfronteerd wordt met een weigering om een administratief document te mogen consulteren, te kopiëren of te laten verbeteren. De samenstelling en werking van de Commissie werd geregeld door het koninklijk besluit van 27 juni 1994 tot regeling van de samenstelling en de werkwijze van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten. De laatste benoemingen dateren van het koninklijk besluit van 22 maart 1999.
In april 2008 keurde de ministerraad luidens een persbericht een ontwerp van koninklijk besluit goed over de samenstelling en de werkwijze van die Commissie. In één beweging werd ook de samenstelling van de Commissie voor de toegang tot bestuursdocumenten opnieuw gedefinieerd én werd de Commissie ontdubbeld.
Zijn de commissies ondertussen al opnieuw samengesteld ?
Zo ja, wie zetelt in de commissies ?
Zo neen, waarom is dit nog niet gebeurd ? Zijn er voldoende kandidaten voor de beide commissies ?
De geachte senator vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.
Het koninklijk besluit van 29 april 2008 betreffende de samenstelling en de werkwijze van de Commissie voor de toegang tot en het hergebruik van bestuursdocumenten werd bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 8 mei 2008 en is in werking getreden de dag waarop het is bekendgemaakt.
De voormelde commissie is nog niet bijeengekomen omdat de aanwijzingsprocedure van haar leden nog niet is afgerond.
De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter werden tot benoeming voorgedragen door de eerste voorzitter van de Raad van State.
De secretaris en zijn plaatsvervanger werden aangewezen door mijn voorganger.
De effectieve leden en plaatsvervangende leden van deze commissie moeten nog tot benoeming worden voorgedragen door de eerste minister (vier effectieve leden en vier plaatsvervangende leden voor de afdeling openbaarheid van bestuur – vier effectieve leden en vier plaatsvervangende leden voor de afdeling hergebruik van bestuursdocumenten). Dit dienen personen te zijn met specifieke competenties op het gebied van openbaarheid van bestuur of op het vlak van hergebruik van overheidsinformatie, die bovendien bereid zijn een mandaat van vier jaar onbezoldigd uit te oefenen.
Na de aanwijzing van alle personen waaruit de commissie is samengesteld, worden deze benoemd door de Koning door middel van een in ministerraad overlegd besluit.