Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2718

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 12 januari 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Identiteitsfraude

identiteitsbewijs
paspoort
politie
praktijkopleiding
fraude

Chronologie

12/1/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009)
13/2/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1375

Vraag nr. 4-2718 d.d. 12 januari 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nederlandse politieagenten worden de komende jaren getraind om identiteitsfraude te herkennen.

Identiteitsfraude kost de samenleving immers miljarden euro's per jaar. Een stijging van het aantal als vermist opgegeven paspoorten, heeft volgens de politie te maken met identiteitsfraude. Vorig jaar werden in Nederland 200 000 van deze documenten als vermist opgegeven, ongeveer 50 000 meer dan vijf jaar geleden.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen :

1. Hoeveel identiteitskaarten en paspoorten werden de voorbije 10 jaar in ons land als vermist opgegeven ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.

2. Hoeveel gevallen van identiteitsfraude werden de voorbije tien jaar in ons land vastgesteld ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.

3. Op welke manier worden de politieagenten in ons land getraind om identiteitsfraude te herkennen ?

4. Acht de minister het wenselijk hieromtrent maatregelen te nemen ?

Antwoord ontvangen op 13 februari 2009 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

Vraag 1, 2 en 3 behoren tot de bevoegdheid van de minister van Justitie.

Vraag 4

In het kader van de strijd tegen de identiteitsfraude heeft de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken samen met de FOD Mobiliteit, de FOD Buitenlandse Zaken en de Federale Politie het project Checkdoc ontwikkeld.

Het betreft een informaticatool waarmee eender wie kan controleren of een voorgelegd Belgisch document gesignaleerd staat bij de bestuurlijke overheden als: verloren, gestolen, vervallen, ongeldig of niet uitgereikt.

Het principe is gebaseerd op het online controleren, via een speciaal hiervoor ontworpen portaalsite, van het identificatienummer van het voorgelegde document.

Naar de aanvrager wordt een antwoord verstuurd in de vorm van "hit"/"no hit".

De portaalsite wordt verbonden met het DOCSTOP-systeem, een gratis nummer waarop de burgers het verlies of de diefstal van hun documenten kunnen melden.

Op deze manier is het mogelijk om in real time informatie uit de eerste hand te krijgen over het administratief statuut van de documenten. Er zijn drie doelstellingen :

- de identiteitsfraude te bestrijden,

- de aantrekkelijkheid van de Belgische documenten bij de potentiële dieven te doen dalen,

- de geloofwaardigheid van de Belgische documenten in de hele wereld te doen stijgen.

Tenslotte zal de portaalsite vanaf december 2009 toegankelijk zijn voor het publiek. Het zal mogelijk zijn om in eerste instantie de Belgische identiteitskaarten en Belgische paspoorten te controleren en vervolgens:

- identiteitskaarten voor vreemdelingen

- inschrijvingsbewijzen van voertuigen

- rijbewijzen

- SIS-kaarten

- ...